Waarom moet je weten wie je doelgroep is – als je meer geld wilt verdienen?

Meer verkoop als edelsmid, keramist of boekbinder? Zorg dat je jouw doelgroep kent

Piepkleine huisjes.
Bij elkaar, rondom een boom.
En ieder kind weet meteen: kabouterhuisjes.

Zo werkt het ook met je bedrijf als je aansluit bij de voorkeuren van je doelgroep.

 

Wat is een doelgroep?

Je doelgroep bestaat uit mensen die passen bij je bedrijf en je doel. Ze hebben interesse in de producten die jij verkoopt. Die producten en je stijl passen bij waar deze mensen van houden. Ze horen bij je bedrijf in geografie, cultuur en taal. Hun behoeften en lifestyle passen bij jouw product. En de kans dat ze je product kopen is groot.

Mensen die bij je doelgroep horen en nog geen klant zijn, doorlopen het onbekend-bekend-vertrouwd proces sneller dan iemand van buiten je doelgroep. En kennen ze je, dan is de kans dat ze bij je kopen groter dan bij iemand buiten je doelgroep.

 

Waarom moet ik weten wie mijn doelgroep is?

Je kan niet alles voor iedereen maken. Misschien is je viltwerk voor vrouwen vrouwen in de theaterwereld of zijn je houten meubels voor mensen die een perfect-op-maat nieuwe keuken zoeken. Andere mensen kopen dan niet snel bij je en daar kan je jouw keuzes op baseren.

Want wat is voor jou het beste moment voor een aanbieding, voor nieuwe workshops of voor de presentatie van je collectie? En weet je in welk tijdschrift je op de uitgelicht pagina wilt staan om nieuwe klanten te krijgen? Je weet het als je jouw doelgroep kent.

Een paar voorbeelden. Maak je tassen en zijn docenten jouw publiek? Dan is de schoolvakantie misschien een mooi moment voor een verkoopactie. Jouw sieraden voor bewust in het leven staande vrouwen die aan yoga doen, wil je in de Happinez tegenkomen en niet in de Story. En werk je voor bedrijven dan bepaal je welke bedrijven in je doelgroep zit en daarna de persoon in het bedrijf die je wilt aanspreken om resultaat te bereiken.

 

Wat weet ik als ik mijn doelgroep ken?

Je wilt je bedrijfsdoel bereiken en daar werk je hard voor. Alle je kennis en ervaring helpen je dichterbij dat doel te komen. En weet je welke mensen in je doelgroep is dan

  • weet je welke sociale media kanalen je moet gebruiken
  • bedenk je acties die hun aandacht trekken
  • schrijf je in je nieuwsbrief over onderwerpen waar zij over willen horen
  • zorg je voor een kleine verrassing bij hun aankoop die past bij hun stijl
  • weet je in welk tijdschrift je wilt staan
  • ga je op de beurs staan waar je doelgroep komt

 

Je toetst je keuzes aan je doelgroep, waardoor een aantal mogelijkheden meteen afvalt. Je kan je tijd en energie besteden aan wat belangrijk is.

 

Mijn klanten passen niet in één doelgroep

Je kan meerdere doelgroepen hebben. Bijvoorbeeld

  • een doelgroep die je producten koopt en een doelgroep die je cursussen volgt
  • een doelgroep voor één type product zoals verlovingsringen en trouwringen en een doelgroep voor je andere producten

 

Doelgroepen kunnen deels overlappen, denk aan cursisten die je werk kopen. En ze kunnen in elkaars verlengde liggen, de klant die na verlovingsringen terugkomt voor trouwringen en later nog andere sieraden koopt. Maak niet van iedere klant een doelgroep. Je gaat uit van je meest voorkomende klant of de klant die jij wilt hebben.

Heb je te veel doelgroepen bedacht, dan loop je vast. Je hebt geen tijd om voor iedere groep aparte plannen te maken en aparte berichten op sociale media te plaatsen. Ook voor de mensen in je doelgroepen wordt het onduidelijk. Ze herkennen hun eigen verhaal niet meer in de verschillende verhalen die jij vertelt.

 

En klanten die niet in mijn doelgroep zitten?

Je hebt je doelgroep en je hebt toevallige bezoekers. Iedereen kan je producten kopen. Jij richt je op je doelgroep en je zoekt de mensen buiten je doelgroep niet op. Je past je marketing niet voor ze aan en je gaat niet op andere beurzen staan voor deze klant. En lijken je toevallige bezoekers allemaal op elkaar? Dan heb je een nieuwe doelgroep ontdekt voor je bedrijf.

 

Heb je een voorbeeld?

Neem mijzelf, mijn doelgroep bestaat uit ambachtslieden met een creatief vak en een eigen bedrijf. Bakkers en loodgieters zijn ambachtslieden, maar ze horen niet bij mijn doelgroep. Daarom ga ik naar de Sieraad Art Fair en niet naar de Bakkersvak of de Bouwbeurs.

Tassenmaakster Tessa is gespecialiseerd in maatwerktassen voor advocaten en rechters. Adverteren in een juridisch vakblad is voor haar interessant. Een vakblad heeft een kleine oplage, maar heeft met de juiste doelgroep een goed bereik.

En voor een edelsmid met hippe, originele verlovingsringen is het interessant om in de Linda te staan. De doelgroep past deels of helemaal en de grote oplage van het blad zorgt dat mensen uit de doelgroep de ringen zien.

 

Wie is jouw doelgroep?

Ga na welke doelgroep of doelgroepen jij hebt. Beschrijf ze uitgebreid en gebruik deze kennis bij de keuzes die je maakt. En kom je er niet uit, mail me dan want misschien kan ik je helpen.

Foto

Keramieken kabouterhuisjes – privébezit, Espanel, Frankrijk
De kabouters zijn ondertussen verhuisd naar Nederland.

Over Vakpracht

Je las een blog van Vakpracht, de website van Margot van den Berg. Leuk dat je er bent!

De nieuwe blogs als eerste lezen? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief.

Coaching voor ambachtslieden

Ben je een ambachtelijk creatief en wil je jouw bedrijf ontwikkelen? Ondernemen op een manier die past bij jou, je ambacht en je bedrijf. Ik help je graag.
Coaching, voor ambachtelijk creatieven die als ondernemer willen groeien
Focusdag, jouw vraag staat centraal tijdens deze dag
Ambacht & Ondernemen, de besloten Facebookgroep waar we kennis delen en vragen stellen

Over mij

Over Margot en Vakpracht, de pagina over mij dus 😉
Interview in Edelmetaal, vakblad voor edelsmeden
Mijn LinkedIn pagina, voor mijn eerdere avonturen

Deze blog delen met je netwerk? Leuk!

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.