185 gemiste kansen

Nieuwsbrief - zorg voor inschrijvingen

Meedoen aan een atelierroute

Paulien had meegedaan aan een open atelierroute. Ze is keramist en maakt prachtig groot werk.

Het was spannend geweest vertelde ze. Het was een atelier aan huis route en normaal kwamen mensen niet bij haar thuis. Haar atelier is ergens anders in de stad. Maar de route ging door haar straat en gelukkig mocht ze mee doen.

Dus huis opgeruimd, ramen gezeemd, koffie klaar, het werk neergezet, ze vond het wel spannend zo tussen haar bank en de buren.

Pauliens doelgroep

Het mooie aan Paulien is dat ze haar eigen doelgroep is. Ze ziet haar publiek elke dag als ze op straat loopt.
Boven de 45 met een goed inkomen, een groot huis in een mooie buurt en liefhebber van mooie dingen. Een atelierroute vanuit haar eigen huis is daarom ideaal.

Het was een succes geweest, er waren meer dan 200 mensen gekomen.

Een enkeling had wat gekocht en bijna iedereen was heel positief geweest. Veel mensen hadden geïnformeerd naar haar werkplek, de prijs van haar werk en of ze ook les gaf.

Ze wordt weer helemaal enthousiast wanneer ze het me verteld. Meer dan 200 mensen. Wow. Dat woog met gemak op tegen de vermoeidheid en de zere benen van het lange staan, vond ze.

Ik vraag haar van hoeveel mensen ze nu een e-mailadres heeft voor haar nieuwsbrief. Of dat ze misschien een andere actie had bedacht.

Ze kijkt ineens wat beschaamd. Ze had het niet durven vragen. Wel had ze wat visitekaartjes neergelegd, die waren voor de middag al weg geweest. Een gemiste kans.

Voordelen van een nieuwsbrief

Uit onderzoek blijkt dat 93% van de Nederlanders nieuwsbrieven leest. Dat is meer gebruikers dan Facebook, met 75% het meest gebruikte social medium.

En missen mensen je bericht op social media nog wel eens door het tijdstip waarop ze kijken of het algoritme van de site, een nieuwsbrief zien ze altijd. Of het nou meteen is of na hun vakantie, hij wacht gewoon in hun inbox.

En mensen zijn trouw aan nieuwsbrieven. Ze abonneren zich op wat ze leuk vinden, blijven dan vaak lang lid en lezen de nieuwsbrief ook daadwerkelijk.

Het is de bijna ideale manier om geïnteresseerden over je bedrijf te vertellen.

Door een inschrijflijst neer te leggen had Paulien makkelijk bezoekers aan zich kunnen binden en kunnen vertellen over haar werk.

Een nieuwe kans

Binnenkort staat Paulien op een tweedaagse beurs.

We hebben een paar acties bedacht om bezoekers één stap dichter bij klant zijn te brengen. Voldoende visitekaartjes en een nieuwsbrief inschrijflijst horen daar zeker bij. Net als gratis ansichtkaarten met haar werk, met achterop natuurlijk haar contactinformatie.

Niets bijzonders eigenlijk en dat hoeft ook niet altijd, als het maar werkt. En de rest van de plannen, die houden we nog even geheim.

Deze blog is gebaseerd op een Meedenktijd afspraak.
Namen en details zijn aangepast zodat er geen overeenkomst meer is met de werkelijkheid.

Meer lezen?

Geld of de liefde, het dilemma van een keramist. Verslag van een meedenksessie

Geld of de liefde, het dilemma van een beeldhouwer

Meedenktijd bij praktische vragen voor ambachtelijk creatieven

De meedenktijd afspraak voor praktische vragen

Geen reactie's

Geef een reactie