De perspresentatie zonder pers

Perspresentatie van de collectie vrij werk van een viltster

Yvonne heeft net een nieuwe collectie uniek viltwerk klaar.
Hoeden, tassen, shawls en kledingstukken met als thema de tropen.
Ze staan vol botanisch groen, felgekleurde bloemen en vlinders. Het is prachtig.

 

De perspresentatie

Ze wil haar vrije werk officieel presenteren. Daarom houdt ze een perspresentatie. Dat doet ze bij iedere collectie. Een bijeenkomst waarvoor ze klanten en pers uitnodigd.

Er komen weinig mensen, vooral familie en vrienden. Een enkele klant.

Het is gezellig en de mensen zijn enthousiast over haar werk, maar het is nooit wat ze zich had voorgesteld. Het levert geen publiciteit op en het levert geen extra verkoop op. Maar wie niet waagt wie niet wint, dus ook dit jaar komt er een bijeenkomst vind ze.

 

Vrij werk

Ik vraag wat ze wil bereiken met de perspresentatie. Ze wil stilstaan bij haar collectie. Het is haar jaarlijks hoogtepunt in creativiteit en techniek. Ze is er trots op en wil het laten zien zodat mensen weten wat ze bij haar kunnen bestellen.

Ze wil bekender worden en de collectie verkopen. Over de verkoop maakt ze zich geen zorgen. Er zijn mensen die haar werk kopen, meer verkopen is lastig.

De perspresentatie heeft de vorige jaren niet meer bekendheid opgeleverd. De aangeschreven pers komt niet en het persbericht levert weinig berichtjes in bladen op. Ze heeft nog geen effect gemerkt. Ook weet ze niet goed wie ze moet uitnodigen naast het viltblad.

 

Persmoment

Zichtbaarheid in de pers staat bij veel ambachtelijk creatieven bovenaan het promotielijstje.  ze verwachten met een perspresentatie of persbericht in één keer veel bekender te worden. En daardoor meer te verkopen. De gedachte daarbij is hoe groter het bereik van het blad, hoe sneller mijn bekendheid groeit.

Een publicatie in het juiste blad is altijd goed. Het wil niet zeggen dat je verkoop ook groeit. Mensen worden niet klant na iets één keer gezien te hebben. Niet alleen de keuze van het blad is belangrijk, ook de plek in het tijdstip en het moment van publiceren zijn van belang.

Bedenk vooraf goed wat je met je actie wilt bereiken. Je maakt betere keuzes over tekst, foto’s, vorm en plaats als je doel duidelijk is. Vergeet daarbij minder voor de hand liggende kansen niet.

Je publicatie het niet altijd landelijk. Een gerichte, locale actie kan soms beter werken dan een landelijk.

 

Promotiemateriaal

Yvonne gebruikt haar bijeenkomst als promotiemoment en vooral als promotiemateriaal voor ná de bijeenkomst. Ze maakt sfeerbeelden van de bijeenkomst, die ze samen met de productfoto’s gebruikt voor haar website en communicatie.

Hèt persmoment is niet de bijeenkomst, publiciteit volgt later.

Ze krijgt na de presentatie altijd meer klanten. Ze lezen haar nieuwsbrief en hebben gezien dat er nieuw werk is. Haar basiscollectie verkoopt dan ook meer. Nieuwe klanten vertellen dat ze ergens foto’s van haar werk hebben gezien en nieuwsgierig zijn geworden.

 

Een nieuwe aanpak

De bijeenkomst heeft nu een nieuw doel: het vieren van haar collectie met haar eigen mensen èn zorgen voor  promotiemateriaal.

Het nieuwe doel geeft nieuwe energie en er ontstaat een nieuw plan voor een kleinere, intiem bijeenkomst.
De basis hebben we snel bij elkaar:

  1. de lijst met genodigden wordt kleiner
  2. een goede fotograaf voor sfeerbeelden
  3. een plek die past bij het thema om de sfeer en de foto’s te versterken
  4. presentatie van de collectie door iemand die past bij het thema van de collectie
  5. een basis perslijst die past bij Yvonnes werk en doelgroep
  6. organisaties onderzoeken die willen samenwerken rond het thema van de collectie voor PR

Het plan wordt verder uitgewerkt, de goede fotograaf is gevonden en de eerste contacten met leuke organisaties zijn gelegd. Yvonne heeft weer vertrouwen in haar presentatie en ik heb nu al zin in de bijeenkomst in de vlindertuin.

Deze blog is gebaseerd op een Coachingsgesprek. Naam en details zijn aangepast.

Lees ook

Aanbod

Nieuwsbrief

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.