De perspresentatie zonder pers

Perspresentatie van de collectie vrij werk van een viltster

Yvonne heeft net haar nieuwe collectie uniek viltwerk af wanneer ik haar spreek. De collectie bestaat uit hoeden, tassen, shawls en kledingstukken met als thema de tropen. Ze staan vol botanisch groen, felgekleurde bloemen en vlinders. Het is prachtig.

De perspresentatie

Ze wil haar vrije werk graag delen met de wereld en officieel presenteren, daarom houdt ze later dit jaar een perspresentatie. Dat doet ze al jaren. Een bijeenkomst waarvoor ze klanten en pers uitnodigd.

Er komen maar weinig mensen, vooral familie en vrienden en een enkele klant. Het is gezellig en de mensen zijn enthousiast over haar werk, maar het wordt nooit wat ze zich er van had voorgesteld. Publiciteit krijgen lukte zelden en een groep nieuw geïnteresseerden is nog nooit gekomen. Maar wie niet waagt wie niet wint, dus ook dit jaar komt er een bijeenkomst heeft ze besloten.

Vrij werk

Ik vraag wat ze wil bereiken met de perspresentatie en ze vertelt dat ze graag wil stilstaan bij haar collectie. Het vrije werk is haar jaarlijks hoogtepunt in creativiteit en techniek. Ze is er trots op en wil het laten zien zodat mensen weten wat er mogelijk is en wat zij kan.

Natuurlijk is het ook belangrijk dat haar bekendheid groter wordt en dat alle stukken gekocht worden. Die verkoop is vooral na de presentatie en daar maakt ze zich niet zo’n zorgen over.

Meer bekendheid via de presentatie wil tot nu toe niet echt lukken. Er komt weinig aangeschreven pers en ze heeft nog niet veel effect gemerkt. Ze weet ook nooit goed wie ze moet uitnodigen, ja het viltblad natuurlijk maar verder?

Persmoment

Regelmatig spreek ik ambachtelijk creatieven, zoals Yvonne, die zichtbaar willen zijn in de pers. Het is echt een ding, iets wat belangrijk is en een speciale status lijkt te hebben. Met een perspresentatie of -bericht hopen ze op een publicatie in een landelijk tijdschrift en daardoor meer te verkopen. Hoe groter het medium hoe beter lijkt het vaak. Het idee daarbij is dat een landelijk tijdschrift een groot bereik heeft en dat er bij zoveel mensen altijd nieuwe klanten tussen moeten zitten.

De vraag is natuurlijk of het altijd zo werkt. Mensen worden meestal niet meteen klant na iets één keer gezien te hebben en niet elk product leent zich voor elk type promotie. Een publicatie kan op het verkeerde moment zijn, je kan op een onopvallende plek terecht komen in het tijdschrift staan en zo speelt er nog veel meer mee.

Het loont om heel goed na te denken over wat je precies wilt bereiken met je actie. Wanneer je het doel weet kan je gaan nadenken over de invulling, vorm, plek en werkwijze die daar het best bij passen. Vergeet daarbij ook minder voor de hand liggende, creatieve kansen niet.

Het hoeft niet altijd groot en landelijk. Een slim gerichte kleinere actie heeft vaak ook effect en heeft als voordeel dat je het makkelijker kan herhalen of erop kan variëren.

Promotiemateriaal

Doorpratend wordt steeds duidelijker dat Yvonne de presentatie vooral houdt om haar collectie te laten zien, die is het reclameplaatje haar kunnen. Verkoop en promotie volgen later.

Ze gebruikt de bijeenkomst ook voor het maken van sfeerbeelden. Die beelden zijn samen met productfoto’s van de stukken belangrijk materiaal voor haar website en communicatie.

Ze merkt na de presentatie altijd dat haar berichten met de nieuwe foto’s zorgen voor een opleving in het aantal klanten dat langskomt en iets koopt. Haar andere werk verkoopt dan ineens meer. En ze ontvangt dan nieuwe klanten, die ergens een foto van haar werk hebben gezien en nieuwsgierig zijn geworden.

Zo bezien lijkt de bijeenkomst vooral goed promotiemateriaal voor ná de bijeenkomst. En ook voor de persaandacht kunnen we slimmer te werk gaan dan enkel uitnodigen voor de bijeenkomst.

Een nieuwe aanpak

We komen tot een nieuw doel voor de presentatie. Een leuke presentatie om de collectie te delen met haar eigen mensen en te zorgen voor veel aanknopingspunten en materiaal voor promotiemogelijkheden.

Met dit nieuwe doel ontstaat vanzelf een ander plan, met een andere energie. Het mag best een beetje klein en intiem zijn, met ruimte voor de kansen die er ook liggen. De basis hebben we snel bij elkaar:

  1. de mensen die Yvonne kent en die voor haar horen bij de presentatie zijn de belangrijkst aanwezigen.
  2. een goede fotograaf voor sfeerbeelden is essentieel
  3. de presentatie is op een plek die past bij het thema om zo de sfeer en de foto’s te versterken.
  4. iemand die past bij het thema en Yvonnes werk houdt een toespraak, liefst iemand die enigszins bekend is
  5. we maken een basis perslijst die past bij Yvonnes werk en doelgroep
  6. Yvonne neemt contact neemt met een paar organisaties om samenwerking en PR mogelijkheden te onderzoeken. Organisaties die goed passen bij het thema en haar viltwerk, die zonder het thema niet in beeld waren geweest.

 

Het plan wordt verder uitgewerkt, de goede fotograaf is gevonden en de eerste contacten met leuke organisaties zijn gelegd. Yvonne heeft weer vertrouwen in haar presentatie en ik heb nu al zin in de bijeenkomst in de vlindertuin.

Deze blog is gebaseerd op een Coachingsgesprek.
Namen en details zijn aangepast zodat er geen overeenkomst meer is met de werkelijkheid.

Meer lezen

Nieuwsbrief

Geld of de liefde, het dilemma van een keramist. Verslag van een meedenksessie

Geld of de liefde – de juiste keuze maken

Ondernemen met DoorJolanda - Tassenmaker

Ondernemen met Door Jolanda – Groeien in kwaliteit

Bedrijfscoaching voor ambachtelijk creatieven

Coaching – Om te werken aan de groei van jouw onderneming, in een vorm die past bij jou.

Aanmelden nieuwsbrief Vakpracht

Je onderneming laten groeien als ambachtelijk creatief. Lees de nieuwsbrief!

Geen reactie's

Geef een reactie