Geld of de liefde

geld of de liefde een dilemma uit een meedenksessie

‘Wat ga ik nou kiezen? Ga ik voor geld of voor mijn gevoel?’

De meedenkafspraak is bijna afgelopen als Peter dit wanhopig roept.

Het is de vraag waar we steeds omheen cirkelden, waar hij van weg wil. De vraag die Peter moet beantwoorden om verder te kunnen. En ik zie aan zijn gezicht dat het hem verscheurd.

Het beeldje

Peter belde mij, hij wil publiciteit geven aan de presentatie van een beeld dat hij heeft gemaakt.

Het beeld is verkocht en komt nu midden in de stad op straat te staan. Op een plek waar heel veel mensen langs komen.

Of ik misschien mee wilde denken over een persmoment. Natuurlijk wil ik dat.

Het beeldje is van een overleden lokale bekendheid, een muzikant. Die stond altijd precies daar op straat te spelen. Hij was fan van de muzikant geweest en had het beeldje uit liefde gemaakt.

Hij is er trots op. Op het beeld en ook op de plek waar het komt te staan, dat mensen zo aan de muzikant blijven denken.

De publiciteit

Die plek, de bekende muzikant, het leek hem een mooi persmoment. Zo’n kans zou hij niet snel weer krijgen. En daar wilde Peter graag nieuwe klanten aan overhouden.

Alleen had hij nog nooit een groot evenement georganiseerd en de koper van het beeld ging geen bijeenkomst houden. Het zou veel inzet en creativiteit van hem vragen om dat zijn onervarenheid te ondervangen. Dat vond hij niet erg.

Zijn website liep wat achter en sociale media had hij nauwelijks. Hij besloot dat hij dat meteen ook ging aanpakken, want met alleen een bijeenkomst was hij er niet. Zoveel was hem nu wel duidelijk, Als iemand in de pers las over zijn beeld moest er wel goede informatie te vinden zijn.

Gelukkig had hij een groot en waardevol netwerk dat hij om hulp kon vragen en hij had een paar contacten bij de pers. Daar zat een begin.

Het plan

Het plan kwam niet goed van de grond. Hij wist niet wat hij wilde. Ging heen en weer tussen ideeën en mogelijkheden. Een toespraak, een bandje, vrienden van de muzikant of vooral pers, formeel of informeel.

De lijst vragen en uitzoekpunten werd groter en groter. Maar het werd geen plan. Het klikte niet, werd niet concreet. En dat was wel een probleem, want geen plan geen presentatie.

Hij kwam er niet uit.

We deden een stap terug. Wat kon hij doen om scherp te krijgen wat hij wilde bereiken? Wie of wat had hij daar bij nodig en wat wist hij al wel?

We bleven cirkelen. Kwamen steeds iets dichterbij het antwoord om er dan weer van weg te gaan. En toen kwam opeens die vraag.

De liefde

De vraag die alles open brak.

Hij wilde zó graag zijn held eren. Zorgen dat het mooi en goed werd. Passend bij de muzikant, een echt eerbetoon. Dat wilde hij.

Natuurlijk wilde hij ook graag geld verdienen, nieuwe klanten krijgen. Zolang het maar niet ten koste van het eerbetoon ging.

De kwartjes vielen ineens allemaal op hun plek. Zijn opluchting was voelbaar.

Hij had zelf bedacht dat hij uit deze presentatie heel veel nieuwe klanten moest halen. Hij vond dat hij dat verplicht was, omdat het een buitenkansje was. Maar zijn gevoel zei heel wat anders.

Natuurlijk ging hij pers uitnodigen, zijn website updaten, zichzelf promoten. En het zou fijn zijn als er nieuw klanten uit kwamen. Maar daar ging het deze keer niet om. Het ging om zijn held, zijn vriend. Deze keer.

Een volgende keer

En de volgende keer, bij een ander beeld, dan ging hij het anders doen.

Dan zat er minder gevoel bij.

Dan had hij tijd gehad om zijn website en communicatie echt goed in te richten, om een goede basis te hebben. Want hij snapte nu ook wel dat klanten krijgen afhankelijk was van meer dan één communicatiemoment, dat daar veel meer voor nodig was. Hij had zijn lesje geleerd van alles op het laatste moment.

Maar nu, nu ging het om de liefde voor zijn held.

Ik kan niet wachten tot de presentatie. Het wordt vast mooi en recht uit het hart.

En jij, wat zou jij doen in zo’n situatie? Ga jij altijd voor een zakelijke kans of kies je soms voor je gevoel?

Deze blog is gebaseerd op een Meedenktijd afspraak.
De gebeurtenissen zijn zodanig aangepast dat er geen gelijkenis meer is met de werkelijkheid.

 

Meer lezen?

Meedenktijd bij praktische vragen voor ambachtelijk creatieven

Meedenktijd voor praktische vragen

Geen reactie's

Geef een reactie