Is een nieuwsbrief opdringerig?

Is je nieuwsbrief opdringerig of is de nieuwsbrief het digitale marketing middel

‘Ik zat juist te overwegen m’n nieuwsbrief niet meer te doen omdat het zo opdringerig voelt. Weg met dat gevoel dus!’, schrijft Susan Hol op Instagram na het lezen van 185 gemiste kansen.

Opdringerig? Echt? Susan zet me aan het denken.

Is een nieuwsbrief opdringerig?

Nee, dat is het niet. De nieuwsbrief is juist beleefd, vind ik. Je lezers hebben zich zelf aangemeld.

Jij nodigt mensen uit voor je nieuwsbrief, op je website en sociale media. Mensen die hem willen lezen, vullen je inschrijfformulier in. Zo geven ze je toestemming om nieuws en een aanbod te sturen (dat noemen we permissiemarketing).

Alleen mensen die zich inschrijven krijgen je nieuwsbrief, verder niemand. Beleefder kan niet.

Daarnaast: je kan een nieuwsbrief lezen wanneer het jou uitkomt, ook heel beleefd. En wil je hem 10 keer lezen? Geen probleem, hij staat in je mailbox. Bij een website of op sociale media moet je flink je best doen als je iets later wilt lezen. Een bericht is daar snel vergeten.

Zijn sociale media niet genoeg?

Sociale media zijn belangrijk. Je weet alleen niet wie je bereikt. Het algoritme van het platform bepaalt hoeveel mensen jouw bericht zien, en wie dat zijn. Jij hebt daar nauwelijks invloed op. Je kan wel adverteren op Facebook. Of meedoen aan een Instagram pod, zo’n groepje op Instagram dat elkaars berichten altijd liket. Veel meer kan niet. Je bericht is bijna onzichtbaar in de berichtenstroom van je volgers.

Ook kun je op sociale media niet bepalen hoe je bericht er uitziet. Natuurlijk, jij maakt het. Maar je bericht staat in het format van LinkedIn of Instagram: een format dat niets te maken heeft met je huisstijl.

Oké, ik moet dus een nieuwsbrief. Wat moet er eigenlijk in staan?

Op hoofdlijnen zijn er 3 soorten nieuwsbrieven:

  1. blog nieuwsbrief: elke blog die je schrijft, verstuur je in een nieuwsbrief. Met daarbij een paar linkjes naar andere informatie op je site
  2. highlight nieuwsbrief: je stuurt alleen een nieuwsbrief als je echt nieuws hebt. Je gaat er vanuit dat mensen voor alle andere informatie op je site kijken
  3. mix nieuwsbrief: een nieuwsbrief met nieuws en informatie waarbij je kunt variëren met wat, hoe en hoeveel

Kies wat je aanstaat.

Pff, alsof ik tijd heb voor zo’n nieuwsbrief

Ja, het kost tijd. Zeker als je een nieuwsbrief wilt maken die informatief en goed is. De best gelezen nieuwsbrieven worden trouwens maximaal 10 keer* per jaar verstuurd. Dus beter één goede per twee maanden, dan elke week eentje die rammelt.

Wie leest nou nieuwsbrieven? Iedereen gooit ze ongelezen weg

Doe jij dat altijd? Nee toch? Als je een nieuwsbrief niet meer wilt krijgen, schrijf je je uit. Daarom is een nieuwsbrief juist het beste online kanaal om je volgers te bereiken. Een paar cijfers die dat laten zien*:

Iedereen leest nieuwsbrieven. 94% van de Nederlanders van 14 jaar en ouder krijgt in elk geval één nieuwsbrief. En 14% ontvangt er zelfs meer dan 20.

Gemiddeld opent 38% van de ontvangers een nieuwsbrief om hem te lezen. En 16,3% van die lezers klikt op een linkje in de nieuwsbrief. Dat betekent dat 7% van je lezers doorklikt.

DDMA Nieuwsbrief onderzoek 2018

Bron: Nationale e-mail benchmark, DDMA

Dat lijkt misschien weinig, maar het betekent dat 1 op de 3 ontvangers de tijd neemt om je nieuwsbrief te lezen, en dat 1 op de 14 verder leest door op een link te klikken. Dat zijn je fans en ambassadeurs. En het kan goed zijn dat jouw berichten het beter doen. Mijn laatste nieuwsbrief is door 49% van de ontvangers geopend en 29% van de lezers heeft op minstens één link geklikt.

En last but not least: 72% van de Nederlanders koopt wel eens iets via een nieuwsbrief. Ter vergelijking: de online verkoop via Facebook volgt daarop met slechts 29%.

Dit zijn gemiddelden, uit marketingcijfers. Of deze verhoudingen anders liggen voor ambachtelijk creatieven, heb ik niet kunnen vinden.

De inhoud van je nieuwsbrief

Denk aan je lezer: wat is voor hem interessant? Wat wil hij lezen of zien? En doe af een toe een passend aanbod.

Je nieuwsbrief moet je lezer blij maken. Zo onthoudt hij je op een positieve manier en is de kans groter dat hij van lezer koper wordt.

Een paar voorbeelden voor onderwerpen:

  • belangrijke gebeurtenissen (collectiepresentatie, nieuwe winkel)
  • nieuwe workshopdata
  • een link naar je nieuwe blogs
  • tips voor onderhoud van je producten
  • een speciale aanbieding voor je nieuwsbrieflezers

Oftewel

Je nieuwsbrief is hét digitale marketingmiddel. Jij bepaalt de uitstraling, de inhoud en de frequentie en je weet precies wie hem krijgt. De nieuwsbrief is een ideaal middel om je volgers te verbinden met jezelf en je bedrijf en is zeker niet opdringerig.

En nu

Leg een notitieblok op je toonbank en begin vandaag nog met mensen uit te nodigen voor je nieuwsbrief.

En Susan, ik hoop van jou snel weer een nieuwsbrief te lezen.

Bronnen

Foto

Bereik alle richtingen – Plafond van de Iglesia del Salvador, Granada, Spanje

Meer lezen

Aanbod

Nieuwsbrief

4 Reactie's
  • Gerard Bakker
    Geplaatst op 17:49h, 30 oktober Beantwoorden

    Natuurlijk wil je dat wat je schrijft gelezen wordt. Maar ook een ongelezen nieuwsbrief heeft nog een duidelijke functie. Je blijft toch elke keer Top of mind. Al is het maar voor de paar seconden voordat ze op delete drukken. Hun onderbewuste registreerd het toch.

    • Margot
      Geplaatst op 20:49h, 30 oktober Beantwoorden

      Je hebt helemaal gelijk, Gerard. Gezien worden helpt zeker ook.

  • Kitty Kilian
    Geplaatst op 15:35h, 30 oktober Beantwoorden

    Gemiddeld opent 38% van de ontvangers een nieuwsbrief om hem te lezen. En 16,3% van die lezers klikt op een linkje in de nieuwsbrief. Dat betekent dat 7% van je lezers doorklikt.

    >> En leest die 38% hem nou ook echt?

    • Margot
      Geplaatst op 16:12h, 30 oktober Beantwoorden

      Goede vraag Kitty, ik weet het niet.

      Ik heb geprobeerd het te achterhalen maar dat is niet gelukt. De mensen die op een link klikken lezen hem in elk geval, maar verder? Ik heb trouwens ook niet kunnen achterhalen of het (buiten een testomgeving) meetbaar is of mensen na openen echt lezen.

      En aan de andere kant, waarom openen als je niet van plan bent om iets te lezen? Dan kan je beter meteen op delete drukken. Toch?

Geef een reactie