Nieuwe producten bedenken

nieuwe producten bedenken

Websites van andere coaches bekijken. Dat doe ik soms, gewoon voor wat inspiratie. Deze keer heb ik al snel een lijstje met producten die ik zou kunnen of moeten hebben.

Natuurlijk de basis met blogs en coaching. Daarna volgen al snel een weggever, podcasts, minstens één training in het buitenland of aan zee, een forum of facebookgroep, e-books, een community, filmpjes, webinars en een boek. Minimaal.

Ik klap mijn laptop dicht. Ik voel acute stress. Dit is te veel. Dit weet ik toch niet. Wat past bij nou mij, waar wil ik mee beginnen?

De inspiratie die ik zoek is meteen weg, het voelt meer als touwtje trekken op de kermis. Geen idee wat er naar beneden komt als ik een touwtje kies.

Inspiratie krijgen

Er zijn veel manier om inspiratie te krijgen voor nieuwe producten. Kijken bij je collega’s is er daar één van.  Je ziet nieuw producten, nieuwe materialen en mogelijkheden. Je leest welke workshops en cursussen ze geven. En waarschijnlijk vertaal je dat automatisch naar mogelijkheden voor jezelf.

Gluren bij de buren kan energie geven of heeft tot gevolg dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

De kunst is om de inspiratie fase ook echt zo te zien. Het is inspiratie. Het verzamelen van wat je aanspreekt, gecombineerd met wat je zelf spontaan bedenkt tijdens het rondkijken. Het is de fase waarin er nog niets hoeft. Je hoeft nog niet meteen te onderzoeken of het haalbaar is en bij jou past. Je kan net zo goed kunst gaan kijken, muziek gaan luisteren of iets anders doen wat jou inspireerd. Maar geef toe, we kijken allemaal wel eens een rondje concullega’s.

Bewaar vooral alles wat je ziet en inspireert. Bijvoorbeeld met Evernote of op een geheim Pinterest.

Kiezen, de eerste selectie

Heb je nu een klein lijstje en past het allemaal in je aanbod, dan kan je hier stoppen met lezen.
Weet je meteen welke het worden van je lange lijst, dan ben je ook klaar.

Zo niet, dan is het tijd om een eerste keuze te maken.
En zeker wanneer je nog niet lang bezig bent kan het lastig zijn om te kiezen.
En dat kan door elk idee langs een lijstje met voorwaarden te leggen.

Bijvoorbeeld:

  1. leuk! Het idee past bij mij als persoon en ambachtsmens
  2. het productidee past goed bij mijn doelgroep, ze zijn blij wanneer ik dit verkoop
  3. het idee is een verrijking voor het aanbod dat ik wil uitbreiden
  4. ik kan dit idee maken en verkopen in mijn prijsklasse
  5. de tijd en middelen om dit te maken of doen heb ik
  6. ik heb de vaardigheden die hiervoor nodig zijn of ik wil deze graag leren
  7. hoe ik mijn producten verkoop en het product passen bij elkaar

Vul vooral aan met je eigen eisen. Streep elk idee weg dat niet goed past of wat je niet passend kan maken.

Je nieuwe producten bepalen

Heb je nog steeds te veel ideeën, werk dan elk idee verder uit tot het nog net geen product is. Kijk of dit iets veranderd in de eerste selectie en onderzoek daarna dit:

  1. vraag een paar klanten wiens mening je waardeert wat zij vinden van een nieuw idee
  2. vergelijk je plannen met het aanbod van jouw directe concurrenten. Alles wat je een echte copycat maakt mag van de lijst.
  3. probeer de producten op beperkte schaal uit. Maak een paar exemplaren of geef één workshop en kijk hoe de reacties zijn

En uit het lijstje wat je dan over hebt, kies je wat jij leuk vindt. En kies echt, want 10 dingen tegelijk beginnen en promoten is lastig, behalve wanneer ze samen een nieuwe serie of collectie zijn.

Ben je er uit? Mooi! En bewaar je beste andere ideeën voor een volgende keer. Wie weet komen ze nog van pas.

O ja, ik ben er ook uitgekomen. Er staan een paar producten op mijn wensenlijstje en er is er één in de maak. Wat, dat is nog even een geheim.

Meer lezen

Nieuwsbrief

Geen reactie's

Geef een reactie