Ondernemen met … Door Jolanda

Vakpracht Interview Ondernemen met Door Jolanda tassenmaker over kwaliteit vergroting in je bedrijf

In de serie Ondernemen met … vertellen ambachtslieden over hun manier van ondernemen. Jolanda Brok – Dankelman van Door Jolanda trapt af. Zij vertelt over de kwaliteitslag die zij in korte tijd maakte.

Wie is Door Jolanda?

Hoi Jolanda, vertel, wie en wat is Door Jolanda.

Ik ben Jolanda, sinds 2008 eigenaar van webwinkel Door Jolanda. De start van Door Jolanda kwam doordat buurkinderen graag knikkerzakken die ik maakte wilden. Die knikkerzakken verkocht ik op een bankje in de voortuin en op marktplaats.

Vlot daarna heb ik een webwinkel ingericht, die groeide, met een breed assortiment handgemaakte artikelen van textiel. Denk aan baby-, keuken-, lifestyle- en kinderspullen. Ik breidde uit met bijpassende ingekochte artikelen. Het was erg leuk, maar lastig in de markt te zetten omdat je van alles wat hebt.

Ik maakte toen alleen maar unieke artikelen en dat was erg tijdrovend. En de markt was overspoeld door webwinkels, wat het niet makkelijker maakte. Na een succesvolle PTT-postzakperiode zakte de verkoop in en was het tijd om andere keuzes te maken.

In 2016 besloot ik mij te richten op het maken van damestassen. Vrouwelijke tassen, mooie details en kwaliteit zijn kernwoorden bij het maken van de collectie.

Een heldere productkeuze begrijp ik. Helpt dat bij het plezier in je werk?

Als ik een nieuw model maak, wordt ik enorm blij. Ik begin met iets wat in mijn hoofd zit, en wanneer ik dit idee zie groeien tot een nieuw model tas dan kan ik niet ophouden voordat ik helemaal tevreden ben. Is de tas af dan zet ik hem zo neer dat ik hem elke keer kan zien.

Ook het moment dat ik een nieuwe tas via sociale media aan mijn klanten presenteer, en de reacties hoor, is prachtig.

Trots als tassenmaker

En waar ben je trots op in je vak of je bedrijf? En gaat er wel eens iets mis

Ik ben trots op het feit dat ik doe waar ik blij van word.
Dat ik keuzes durf te maken en nooit stop met leren.

Mis gaat het wel eens met een tas die niet verkoopt. Vaak voel ik dat al tijdens het maken, dan gaat er van alles mis. Achteraf gezien gebeurt dit vaak door een verzoek of suggestie voor een tas die niet bij mijn stijl past, maar die ik toch maakte.

Ook heb ik een keer een schaar in een tas mee verzonden. Gelukkig pakte de ontvanger het sportief op en moesten we er samen erg om lachen. De schaar mocht ze houden 😉 Dat meezenden gebeurde door teveel dingen tegelijk willen doen.

Vergroten van kwaliteit

In de afgelopen paar jaar heb ik Door Jolanda zien veranderen. De producten, fotografie, presentatie, je kwaliteit ging op alle vlakken omhoog. Mijn complimenten voor wat je hebt bereikt. Wat was voor jou de aanleiding voor de verandering en hoe je die hebt bereikt?

Dank je wel voor je complimenten.

Zoals ik aan het begin vertelde was mijn assortiment te breed, te tijdrovend en niet meer onderscheidend. Ik maakte in de PTT-postzakperiode al heel veel damestassen, ik wist daardoor dat ik tassen maken erg leuk vind. En ik merk dat vrouwen het leuk vinden een tas te dragen die niet iedereen heeft. Als persoon was ik ook veranderd, ik durfde meer mijn eigen stijl te laten zien.

Ik zie graag vrouwen die alles met aandacht doen en bewuste keuzes maken in wat ze dragen. Die een eigen stijl neerzetten zonder schreeuwerig over te komen. Vrouwen die houden van een casual look, maar voor een feestje een mooie jurk aan doen. En met aandacht voor details zoals een mooie tas van goede kwaliteit. Voor hen wil ik een mooie tascollectie maken. En dat doe ik nu elke dag met veel plezier.

Zo’n grote verandering, er zijn je vast dingen meegevallen en tegengevallen. Kan je vertellen wat dat is geweest?

Toen ik besloot helemaal voor de damestassen te gaan, wilde ik alles anders. Een nieuwe huisstijl, goede sfeerfoto’s en natuurlijk een fijn aanbod tasmodellen. Dat kan ik niet alleen. De huisstijl en fotografie heb ik door een grafisch ontwerper en fotografe laten maken. Die samenwerken was leuk, het gaf mij een positieve energieboost. Het schrijven van alle teksten was een hele klus, dat heb ik zelf gedaan maar zou ik nu uitbesteden.

De verandering is er nu al een tijdje. Merk je het in de reacties die je krijgt?

Jazeker. Ik merk dat er nieuwe klanten bijkomen en klanten komen terug. De reacties die ik krijg van klanten na ontvangst van een tas zijn ook positief. En ik zie een verschuiving in de klanten, naar een klantgroep die past bij de veranderde (tas)collectie.

Nieuwe bedrijfsplannen

Mooi dat het effect heeft. Dat moet naar meer smaken. Heb je nog nieuwe plannen?

Natuurlijk wil ik blijven vernieuwen. Dat is het mooie van zelf maken en ondernemen. Ik werk nu  aan het personaliseren van de tassen in de collectie, zodat een klant zelf haar tas kan samenstellen. Zo wordt iedere tas uniek en helemaal naar eigen wens.

Ook wil ik graag werken met andere ondernemers vanuit een creatieve werkplaats met winkel. Daar zie ik echt veel voordelen in: samenwerken geeft veel inspiratie. Daarnaast vergroot dan mijn zichtbaarheid, is het directe klantcontact heel leuk en kan je elkaar helpen met nieuwe stappen zetten.

Laatste vraag: heb je een tip voor andere ambachtslieden?

Ik geloof dat iedereen moet ondernemen op de manier die past bij haar/hem. Dat kan je niet allemaal alleen. Je hebt bijvoorbeeld kennis nodig om je product succesvol in de markt te zetten.

Mijn tips zijn daarom: stop nooit met leren of besteed zaken die je teveel tijd kosten uit.
En voor een creatief vaak niet de leukste kant, maar wel heel belangrijk: blijf sturen op je cijfers en wees realistisch.
En tot slot: Het is geweldig om mooie producten te maken, wees daar trots op en sta er achter!

Jolanda, dank je wel voor dit interview. Leuk om nu meer te weten over jouw bedrijfsverandering en kwaliteitsgroei.

Hier vind je Jolanda en Door Jolanda

Op haar website en blog of haar social media: Facebook, Instagram
Foto’s: © Door Jolanda en Sanne Veenstra

Heb jij ook een bijzonder verhaal?

Ben jij een ambachtelijk creatief en heb je iets bijzonders te vertellen over jouw manier van ondernemen, laat het me weten en misschien sta jij binnenkort met jouw verhaal in deze rubriek

Meer lezen?

Lezen

Focusdag

Als eerste het nieuws

Geen reactie's

Geef een reactie