Styling van je Instagramprofiel

Styling op Instagram, herkenbaarheid voor je klant

Ik kook voor mijn buurvrouwen, omdat ze mijn planten water gaven toen ik in Griekenland was. We eten pastasalade met blauwe kaas en walnoten. ‘Hee’, roept Lisette: ‘ik zie een schildpad.’

‘Ja, het is dierenpasta, speciaal voor jullie’, zeg ik; ‘jullie zijn toch van die dierenfans? Er zijn ook leeuwen en giraffen.’

Zo werkt het ook met Instagram. Je doelgroep moet zich herkennen in je styling.

Wat kan ik stylen aan mijn profiel?

Je stylt je profiel in de basis op vier plaatsen die in de foto hiernaast worden aangewezen: je profielfoto (1), in je biografie (2), de omslag van je hoogtepunten/categorieën (3) en in je post feed (4).

Je profielfoto en biografie vind je bij: profiel bewerken. Als foto kun je bijvoorbeeld een foto van jezelf of je logo gebruiken. Je biografie is een veld waar je in maximaal 150 tekens over jezelf en je bedrijf kunt vertellen.

Heb je een bedrijfsaccount? Dan kun je onder je bio en websiteadres je hoogtepunten in categorieën plaatsen (3 in de foto hiernaast). Hoogtepunten zijn bewaarde plaatjes uit je stories. Hoe je stories maakt leg ik hier niet uit, maar kan je bijvoorbeeld bij Frankwatching lezen. Met de omslag van de categorieën kun je spelen. Ze kunnen bijvoorbeeld allemaal jouw logo hebben, of dezelfde kleur.

Bij je post feed kun je niet alleen werken met de styling van je foto’s, maar ook met de styling van de feed zelf. Je kunt alle posts in eenzelfde kleurtoon houden, een samenhangend beeld plaatsen over 3 of meer posts plaatje of een schaakbordpatroon maken.

Styling op Instagram begin met een herkenbare huisstijl met je profielfoto, biografie, hoogtepunten en post feed

1. profielfoto
2. biografie
3. hoogtepunten
4. post feed

Styling op Instagram Studio Myr - feed in kleurstijl

Feed in eenzelfde kleurtoon
Studio Myr

Styling op Instagram Manon ter Hogt Jewelry een beeld in 9 posts

9 posts vormen 1 beeld
Manon ter Hogt Jewelry

Styling op Instagram Malou Paul Jewellery - schaakbord feed

Feed in schaakbordpatroon
Malou Paul Jewellery

Pfff, waarom zou ik dat doen?

De stijl van je profiel zegt veel over jouw bedrijf. Het is het verlengde van je huisstijl en je branding. Je kleurgebruik, je foto’s en je tekst zijn allemaal belangrijk. Nieuwe bezoekers die zich herkennen in jouw stijl gaan je sneller volgen.

Heb je tips om te beginnen?

Bestudeer accounts die je graag volgt.

Wat spreekt jou aan in een bio? Houd je van een tekst met hashtags of emojis of houd je het liever minimalistisch? Wil je alleen iets over je bedrijf zeggen of ook over jou als persoon?

Styling op Instagram Kleur Keramiek - een biografie met emojis en hastags

Biografie met emojis en hastags
Kleur Keramiek

Styling op Instagram Studio Ineke van der Werff met een slimme biografie

Slim gebruik van de bio
Studio Ineke van der Werff

Styling op Instagram Malou Paul Jewellery - duidelijke categorie omslagen

Rustige bio en heldere categorieën bij
Malou Paul Jewellery

En welke post feed stijl past bij jouw bedrijf? Je vindt op Instagram genoeg voorbeelden van mooie feed patronen en categorieën. Het is een kwestie van kijken, kiezen en proberen.

Wat een gedoe. Moet dat echt?

Ja, dat moet. Hoe uitgebreid je het doet en welke stijl je kiest hangt af van je doelgroep.

Je profiel is je uithangbord: zorg er voor dat mensen het goede bord zien.

Bestaat jouw doelgroep uit twintigjarige kledingfans? Dan zul je veel moeten doen om je feed en je hele profiel aan te laten sluiten bij je doelgroep. Méér zelfs dan dan de basis die ik hier beschrijf. Filmpjes, stories, alles wat aansluit bij hun belevingswereld is dan nodig.

Verkoop je vilten theemutsen, handgemaakte vulpennen of doosjes voor trouwringen, dan zijn jouw klanten waarschijnlijk minder trendgevoelig. Je hoeft dan niet altijd voorop te lopen in de trends.

Hoeveel tijd kost dat wel niet?

Dat hangt af van wat je gaat doen. Je biografie en de omslag van je categorieën kosten je nauwelijks tijd. En je post feed kost je net zoveel tijd als jij wilt.

Kies een styling die past bij je branding in patroon, kleur of uitstraling en ga aan de slag.  En onthoud: niets is voor altijd, zeker niet op Instagram. Dus waarom zou je niet een patroon proberen wat je heel mooi vindt maar misschien wat lastiger is.

Mooie voorbeelden

Styling op Instagram, Gerda Bontsema The Mosaic Maker

Feed met post groepen
The Mosaic Maker

Styling op Instagram - Jacomijn Brinkman en Volto met La Vie en Tulipe

Grappige feed vol avonturen
La Vie en Tulipe

Een mooie post feed vind je bij Gerda Bontsema. Met een korte biografie en geen hoogtepunten leidt niets af van de feed. Ze werkt veel met 3 of 6 posts die bij elkaar horen, soms als één beeld. Scroll je wat verder naar beneden dan zie je dat ze soms van het patroon afwijkt om te experimenteren.

Heel anders is het profiel van La Vie en Tulipe. Het is van Jacomijn Brinkman, die we maar af en toe zelf zien. Haar avonturen in Nederland, Bonn en Parijs worden verteld door haar knuffel-gier Vulto. Haar drukke bio maakt nieuwsgierig door de verschillende talen, de hashtags en alle emojies. De foto’s en verhaaltjes vormen samen één verhaal, het grote avontuur van Vulto, zijn vriendinnetje Giselle en Jacomijn.

Dus:

Laat je instagramprofiel aansluiten bij je doelgroep. Gebruik er in elk geval je bio, je profiel en je categorieën voor. Zorg dat je profiel onderdeel is van je huisstijl. Zo weet een bezoeker snel wie jij bent en of zij daar bij past.

En nu

Maak vandaag nog je bio. Vertel wie jij bent en wat je doet.

Foto

Zeeschildpad op het strand bij Ras al Jinz, Oman

Meer lezen

Aanbod

Nieuwsbrief

Geen reactie's

Geef een reactie