To-dolijst blues

To-do lijst - timemanagement tip voor grip op je werk

Goed idee hoor, beginnen met Vakpracht. Echt, ik ben er heel blij mee. Maar de afgelopen weken verdween soms mijn moed richting mijn schoenen. Ik was vergeten wat er allemaal komt kijken bij een eigen bedrijf. Oef.

Het overzichtelijke to-dolijstje wat ik had werd langer en langer. Steeds meer grote en kleine punten kwamen er op terecht. De website viel van 1 punt in 1000 dingen uiteen, allemaal met prioriteit. Plug-ins, nieuwsbrief opt-ins, beeld vereisten voor sociale media, alles kwam met sneltreinvaart op de lijst en terug in mijn geheugen. En ik viel met mijn neus precies in de AVG boter.

Ik werd er wat bluesy van.

Nooit af

Ken je hem, die to-do blues? Ja? Dan herken je denk ik ook wat mijn hoofd mij daarna ging vertellen. Die website, die is nooit ver genoeg af om live te gaan. dat weet je toch? En grip of controle? Jij? Dat geloof je toch zelf niet? En dan wil jij anderen helpen, jaja… Van blij en enthousiast ging ik rap naar humeurig en kribbig.

Op Twitter besprak ik met mijn groeiende lijst met Sonja. We kwamen tot de conclusie dat dit nooit overgaat. Er is altijd meer te doen dan kan. Maakt niet uit of je al 10 jaar bezig bent of dat je nog gaat beginnen, de klussenlijst groeit en de wensen-/plannenlijst groeit minstens zo hard mee.

Ik was het alleen even vergeten.

Vanmorgen rende ik al bijna weer achter mijn to-dolijst aan, toen Marloes me te binnen schoot.
Marloes volgt een coachtraject bij mij. Daarbij kwamen we op de vraag hoe weet ik wat ik moet doen als er teveel te doen is?.

Mijn eigen vraag! En ik weet het antwoord. Ik was het alleen door de groei van mijn to-dolijst vergeten.

Zelf bepalen

Mijn favoriete methode bestaat uit een simpele en effectieve vraag: Moet Ik Dit Nu Doen?
Stel jezelf die vraag 5 keer, met de nadruk steeds op een volgend woord. En doe dat bij elk onderwerp op je lijst.

MOET ik dit nu doen? – moet het echt of is het vooral leuk? Niet echt belangrijk? Het stokpaardje van iemand anders of….?

moet IK dit nu doen? – Of kan iemand anders het beter of sneller?

moet ik DIT nu doen? – wat moet er precies gedaan worden, is het 1 taak die op de lijst staat of is de taak te knippen en moet je eerst 1 onderdeel doen?

moet ik dit NU doen? – Kan het ook later? Of hoeft het helemaal niet?

moet ik dit nu DOEN? – wat ga je doen? Denken, regelen, overleggen, afspreken, wat is de 1ste actie?

Is het antwoord op 1 van de vragen ‘nee’, dan ga je het nu niet doen. In elk geval niet op de manier die je van plan was.

Misschien ga je een eerste actie doen of iemand anders vragen voor dit onderwerp. Of misschien kan het onderwerp van je lijstje. Dat weet je na je 5 antwoorden.

Bij mij ruimde het flink op kan ik je vertellen.

De extra vraag

Voor de echt verschrikkelijke to-dolijst is er nog een extra woord. Je kan het gebruiken als je lijst nog steeds te lang is of de focus van je bedrijf veranderd is. Het woord is Waarom.

Waarom Moet Ik Dit Nu Doen?

Zodat je nadenkt over het doel van het actiepunt en je bedrijfsdoel.  Past het onderwerp niet bij je bedrijfsdoel, bij jouw waarom dan mag het vermoedelijk van je to-dolijst af.

Het koste wat tijd, maar aan het eind had ik een klein lijstje over van acties die nu belangrijk zijn. Dat helpt, maakt het werk overzichtelijker.

Ik heb nu wel meteen een nieuw voornemen. Mijzelf deze vraag stellen vóórdat ik iets op mijn to-dolijst zet. Dat wordt nog even oefenen vermoed ik. De vraag hangt daarom nu aan de muur, bij mijn werkplek. Hij komt vast nog van pas 😉

Ik ben wel benieuwd, hoe houd jij je to-dolijst in bedwang?

Lees ook

Meer overzicht door meedenktijd of coaching

Geen reactie's

Geef een reactie