Hoe beschrijf je jouw droom doel (en bereik je meer resultaat)

Doel, bedrijfsdoel, beschrijf je bedrijfsdoel, wat is het doel van mijn bedrijf, resultaat door je bedrijfsdoel

Ondernemen zonder doel is als bergbeklimmen zonder gekozen bergtop. Bij elke stap die je zet, moet je bedenken hoe je verder gaat. Zonder te weten wat de goede keuze is, wat je tegen kan komen of hoe ver het nog is. Zo klimmen zorgt voor verspilde energie en tijd, die je gericht kan inzetten als je weet naar welke piek je toe gaat.

Zo werkt het ook voor het groeien van je bedrijf.

 

Waarom heb je een doel nodig?

Je bedrijf is niet je hobby, je wilt iets bereiken: je wilt van je bedrijf leven, de beste keramist van Nederland worden of iets anders. Voor dat resultaat moet je precies weten waar je doel uit bestaat. Door focus op dat doel weet je wat bijdraagt aan het bereiken van dat doel en wat niet. Bij iedere keuze opnieuw.

Zonder doelstelling zijn de Sieraad Art Fair en de buurtmarkt even goed om handgemaakte sieraden te verkopen. En je verwacht dan evenveel resultaat van een advertentie voor je glas in lood ramen in de Privé en de VT Wonen.

 

Waaruit bestaat je doel?

De kracht van je doel groeit als het duidelijk is. Een bedrijfsdoel:

  • is een omschrijving van je gewenste eindsituatie
  • levert het resultaat wat je wilt bereiken
  • gaat over wát je wilt bereiken, niet over hóe je dat doet
  • verandert in de loop van de tijd; doordat jij verandert, je situatie verandert of je doel is bereikt
  • ligt voor een zzp-ers dicht bij een persoonlijk doel; je wilt leven van je werk.

 

Je beschrijft je doel kort of uitgebreid. De korte versie is je basisdoel. De volledige beschrijving geeft antwoord op de randvoorwaarden en de invulling van je doel. Dat doe je door antwoord te geven op de 5W vragen, die horen bij je basisdoel: wat, wie, waar, wanneer en waarom. Je verdeelt de antwoorden in wat noodzakelijk is voor je doel en wat wenselijk is.

Een voorbeeld

Brian heeft als basisdoel leven van mijn werk als tassenmaker
Zijn noodzakelijke invulling bestaat uit:

  • wat, zijn producten: hij wil alleen maatwerk tassen maken
  • wie, zijn doelgroep: hij maakt zijn tassen het liefst voor eigenzinnige kleine organisaties en zzp-ers
  • waarom: hij is goed in het vertalen van wensen in tassen en hij word blij van het contact
  • wat, een belangrijk tweede doel voor hem: hij is veganist en werkt alleen met vegan leer

 

En zijn gewenst randvoorwaarden zijn:

  • waar werkt hij: hij werkt nu thuis maar wil het liefst in een atelier werken dat hij met andere ambachtslieden deel
  • wanneer: hij wil zijn doel graag binnen 5 jaar bereiken

Brians doel is: Ik leef van mijn werk als tassenmaker. Ik maak maatwerktassen van vegan leer omdat ik heel goed ben in het vertalen van wensen in echte tassen en ik word blij van het contact. Ik werk voor eigenzinnige kleine organisaties en zzp-ers. Dit doe ik het liefst binnen 5 jaar en dan werk ik in een atelier dat ik deel met andere ambachtslieden.

Doel, wenselijke onderdelen en noodzakelijke onderdelen verschillen voor iedereen.

 

Een doel dat geen doel is

Bij het beschrijven van je doel kom je soms op een zijpad terecht.

Je verwisselt snel je doel en je middelen, omdat middelen tastbaarder zijn dan een doel. Je doel is dan zoveel mogelijk trouwringen verkopen. Terwijl die ringen een middel zijn om je echte doel te bereiken: het hebben van een goudsmidatelier dat goed draait. Je voorkomt dit door te kijken naar je droom: wil je graag trouwringen maken of wil je een goedlopend goudsmidatelier hebben?

Ook doel en resultaat worden makkelijk verward. Stel je doel is Ik wil leven van mijn letterpress werk. En na een jaar krijg je een blijvende polsblessure, waardoor je niet voluit kan werken en leven van je bedrijf niet gaat lukken. Je hebt je doel dan niet gehaald, maar wel je beste resultaat. Je resultaat kan je niet voor 100% beïnvloeden, je doel bepaal je wel zelf.

Het laatste zijpad bestaat uit een doel kiezen dat niet reëel is of niet ambitieus genoeg is. De enige keramist van Nederland zijn is geen reëel doel, je weet dat het niet gaat gebeuren. Het doel doen wat ik nu doe mist ambitie.

 

Ik weet niet wat mijn doel is

Tijdens coachgesprekken hoor ik dit regelmatig. Praten we verder dan klopt het nooit. Je hebt altijd een doel of een droom voor je ambacht en je bedrijf. Door de waan van de dag en je ervaringen verdwijnt je doel onder to-dolijstjes en negatieve invloeden zoals je onzekerheid of de oordelen van anderen.

Voor het beschrijven van je doel kijk je naar je einddoel zònder te denken aan alles wat mis kan gaan. Je doel gaat over wát je wilt bereiken, de zorgen zitten in hóe je dat gaat doen.

Blijft het lastig om je doel te beschrijven? Probeer het dan op een andere manier dan schrijven. Werk je toekomstbeeld uit door

  • een visualisatie
  • een tekening te maken
  • inspiratie op te doen bij anderen
  • een moodboard in Pinterest of op papier
  • een interview door iemand met jouw toekomstige ik

Een bevlogen doel beschrijven, dat klopt met je ambitie is lastig. Neem de tijd om je omschrijving fijn te slijpen. En gebruik je droomdoel als hij voor 80% klopt. Je hebt dan de belangrijkste onderdelen helder en de contouren van jouw bergtop zijn duidelijk. Onderweg naar de top werk je de laatste 20% uit.

 

Jouw doel beschrijven

Heb jij je doel nog niet helder? Of vind je het lastig om te kiezen?
Bel of mail me voor een vrijblijvend gesprek. Wie weet kan ik je helpen.

Foto

Kies je berg om te beklimmen – Uitzicht op de Pitons, Saint Lucia, Caraïben

Lees ook

Coaching

Ambacht & Ondernemen

Tags:
, ,
Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.