9 manieren om je doelgroep te beschrijven – zelfs als je niet weet wie het zijn

Wie is je ideale klant? 9 manieren om je doelgroep te omschrijven als edelsmid, goudsmid of tassenmaker

Verkopen zonder je doelgroep te kennen, is als kip piri-piri serveren zonder te weten of je bezoek van scherp eten houdt. Je hebt geen idee of het een succes wordt.

Je doelgroep bestaat uit mensen die je sneller volgen dan andere mensen. Ze hebben ook minder contact met je nodig voor ze je sieraden of shawls kopen. Èn ze zijn trouw. Ze volgen je lang en ze kopen sneller een tweede keer van je. Je ideale klant.

Die ideale klant wil je kennen. Je wilt weten waar ze van houden en wat ze doen. Zodat je ze kan opzoeken en zij je kunnen vinden. Je beschrijft hun karakteristieken in een doelgroepomschrijving. Maar hoe doe je dat, als je niet zeker weet wie je ideale klanten zijn?

 

Je doelgroep onderzoeken

Je kan op verschillende manieren je doelgroep onderzoeken. Ik geef je er hier negen. Combineer meerdere zoekwijzes om een goed beeld te krijgen.

  1. je eigen beeld. Wie heb jij in je hoofd wanneer je jouw collectie maakt? Wie draagt straks je tas? En bij wie staat jouw tafel in de eetkamer? Hoe zien ze er uit en waar houden ze van?

 

  1. je ambacht.Je volgers zijn fan van jouw werk en van je vak. En heb je een uniek ambacht dat geldt dit helemaal. De doelgroep van behangschilders is geïnteresseerd in handgeschilderd behang en kan het product betalen

 

  1. je product.Je stijl, je materiaalkeuze en je prijs bepalen je doelgroep. Niet iedereen houdt van gouden sieraden met edelstenen of wil een handgesmeed modern hek in zijn tuin

 

  1. je klant #1.Welke klanten zijn je fans? Wie volgen je trouw en kopen je keramiek of viltwerk? Je weet meer over je volgers en klanten dan je denkt. En twijfel je waarom ze je glaswerk of doosjes kopen? Vraag het ze

 

  1. je klant #2.Vraag iedereen die wat bij je koopt om een korte vragenlijst in te vullen. Vraag alleen wat je ècht wilt weten. En vertel waarom je vragen stelt. Neem de tijd en je krijgt van je doelgroep meer informatie dan waar je om vroeg

 

  1. je volgers #1.Je volgers op je sociale media en je nieuwsbrieflezers zijn het onderzoeken waard. Kijk niet naar je collega’s, familie en vrienden uit je lijst. En streep alle volgers die wat van jou willen ook weg uit je onderzoek. Wie zijn dan je echte volgers en fans? Bekijk hun profiel, kijk wie ze nog meer volgen en zoek ze op in Google. Wat leer je over je doelgroep?

 

  1. je volgers #2.Vraag je volgers op sociale media en je nieuwsbrieflezers of ze aan een korte enquête mee willen doen. Of stel ze online een vraag waar jij antwoord op wilt hebben

 

  1. je statistieken.Google analytics, je nieuwsbriefstatistieken en de informatie van je sociale media. Samen vertellen ze je over je doelgroep. Welke leeftijd hebben ze, zijn het mannen of vrouwen en op welke posts reageren ze het meest? De informatie analyseren kost tijd, maar is de moeite waard

 

  1. je collega’s. Wat doen collega’s met een soortgelijke doelgroep? Welke toon gebruiken ze op hun website en online? Bij welke feestdag of activiteit plaatsen ze extra verkoop berichten? En wat leer je van hun volgers?

 

Let op

Niet elke klant zit in je doelgroep. En niet iedere volger of nieuwsbrieflezer is je ideale klant. Je zoekt voor je doelgroepomschrijving de grote gemene delers. Je meeste klanten zijn man óf vrouw. En ze komen voor je maatwerk of je eigen collectie. Ze houden van klassiek, modern of retro en zo omschrijf je elk deel wat belangrijk is.

En laat je niet verleiden tot een hele verzameling doelgroepen waar iedereen in past. Je hebt per soort product één, misschien twee of drie, doelgroepen. Bijvoorbeeld: je hebt één doelgroep voor je edelsmeedcursussen. En voor je sieraden heb je één groep voor je verlovingsringen en trouwsieraden en één groep voor je verdere collectie. Hoe meer doelgroepen je hebt hoe lastiger het is om elke doelgroep aan te spreken met jouw verhaal op je website en je sociale media. Zonder dat je je de andere groepen kwijt raakt

 

Je resultaat van je doelgroeponderzoek

Je verzamelt je inzichten in een overzicht of op een moodboard. Hoe verder je komt met je onderzoek hoe duidelijker je beeld wordt van je doelgroep of je doelgroepen.

Kom je uit bij een klant die je niet herkent? Dan heb je tot nu toe de verkeerde mensen aangetrokken. Dat wil je niet, en je onderzoek gaan vanaf nu  niet alleen over je gewenste doelgroep maar ook over waarom je groep aantrekt die je nu volgt.

Uitzoeken wie je doelgroep is, is een heel klus. Is het te veel werk of kom je er niet uit? Bel me, we maken samen een analyse zodat jij weet wie je zoekt.

Lees ook

Je doelgroep onderzoeken

Foto

Liefde voor scherp eten – Rode pepers, Granada, Spanje

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.