Hoe spreek je jouw doelgroep goed aan – en verleid je ze om fan te worden?

Kiezen tussen u en je , wat zeg je tegen je klant, je of u?; doelgroep; klant; klanten; je of u; je; u; aanspreken

‘Goedemiddag, kan ik je helpen?’, de opticien kijkt me niet aan. Ik heb een afspraak voor een lenzencontrole en ben te laat. Terwijl ze mijn ogen bestudeert, hebben we een humoristisch gesprek over leeftijd en vooroordelen. Ze wisselt tijdens het praten 5 keer tussen je en u. En als ik weg ga, zegt ze u en voel ik me juist jonger. Een verwarrende persoonsverwisseling.

Zo werkt het ook voor jouw klanten, als je ze niet goed aanspreekt.

 

Waarom is kiezen tussen u en je belangrijk?

Stel, je favoriete merk verandert ineens zijn verpakking. Of je buren zeggen u tegen je, terwijl ze gisteren nog je zeiden. Je bent dan onaangenaam verrast en je verzet je tegen de verandering. Mensen houden van herkenbaarheid, van aangesproken worden op een manier die bij ze past. Jouw doelgroep wil dat ook. Zeg je op je sociale media je en op je website u, dan is dat verwarrend. Dat geldt nog meer als je beiden op één plek gebruikt.

Kiezen tussen u en je , wat zeg je tegen je klant, je of u?; doelgroep; klant; klanten; je of u; je; u; aanspreken
De Rabobank schrijft u en je op dezelfde pagina. Dit is verwarrend voor de lezer.

Je website en je sociale media zijn het eerste wat mensen van je bedrijf zien. Ze vormen zich een beeld van je bedrijf. Je wilt dat hun beeld klopt met jouw merkidentiteit. Jouw keuze, om je bezoekers aan te spreken met je of u is daar een cruciaal onderdeel van. Verleid je doelgroep om te je bedrijf te volgen en stoot ze niet af.

 

Waarom is kiezen tussen u en je moeilijk?

Zeg jij u tegen je opa? Of tegen je moeder? En wat zei je vroeger, tegen een leraar op de middelbare school? De afgelopen 100 jaar is het gebruik van u en je veranderd. Waar je vroeger u zei, zeggen we nu je.

Wat je tegen mensen zegt, is gevormd door je opvoeding en de cultuur waarin je opgroeit. Je maakt een automatische inschatting van wat je gaat zeggen als je onbekende mensen tegenkomt. Die inschatting is gebaseerd op onder andere de leeftijd, het beroep en de opleiding van de ander. Zo zeg ik tegen een onbekende dame van 70 u en tegen de kassière in de Albert Heijn je tenzij ze ouder is dan ikzelf ben.

De verschuiving van u naar je is niet voor iedereen hetzelfde, daardoor zegt de één u tegen een onbekend persoon en de ander je. En de verandering is nog niet afgelopen, we schuiven steeds verder weg van u.

Je doelgroep aanspreken werkt hetzelfde. Je spreekt alleen niet één persoon aan, maar een groep. In die groep zitten bekende mensen en onbekenden. Mensen die je met u aanspreekt als ze je winkel in lopen of juist met je. En er zijn mensen die je of u verwachten van jòu. Je kan niet iedereen tevreden stellen. Je moet een keuze maken die past bij jou en je doelgroep.

 

Wat is het verschil tussen u en je?

Neem twee mensen in gedachten, één waar je je tegen zegt en één waar je u tegen zegt. Hoe zien ze er uit? Mijn u-persoon lijkt op mijn tante Hilly, keurig en met gebeeldhouwde grijze krullen. De je-persoon is mijn nichtje Floor, vrolijk en verende op haar gympen. Een groot verschil in leeftijd, uitstraling èn het gevoel dat ik bij ze heb. U of je zegt wat over de relatie die je met elkaar hebt en over hoe je naar de ander kijkt. Op hoofdlijn is het verschil zo:

Kiezen tussen u en je , wat zeg je tegen je klant, je of u?; doelgroep; klant; klanten; je of u; je; u; aanspreken

Ik weet niet wat ik moet kiezen

Weet je niet wat je moet kiezen? En heb je ook geen intuïtieve voorkeur? Bekijk dan bij drie onderdelen van je merkidentiteit of je voor je of u kiest.

Wat kies je bij

  1. je merk en je producten. Wat is de uitstraling van jouw merk? Is het hip en happening, exclusief en chic, zakelijk en stoer of anders? Beschrijf het en bepaal wat bij die beschrijving hoort, je of u
  2. je doelgroep. Welke doelgroep hoort bij je merk en je producten? Zijn jouw klanten dertigers met kleine kinderen, carrièretijgers die eten bij sterrenrestaurants of een andere groep? En wat is voor die groep de logische aanspreekvorm
  3. Hoe spreek jij mensen het liefst aan? En wat zeg je als een klant je winkel in komt. Zeg je u en ga je daarna over op je of houd je het consequent bij het één of het ander?

 

Twijfel je wat je doelgroep wil horen? Vraag aan 10 klanten uit die groep wat ze aanspreekt en je hebt je antwoord.

En bedenk, niemand heeft klanten die allemáál in de doelgroep passen. Klopt het voor 75% van je doelgroep, dan zit je goed.

 

U zonder afstand en je met respect

Je spreekt je doelgroep niet alleen aan door u of je te zeggen. De toon in je teksten is ook belangrijk. Een tekst met u wordt snel een hoogdravende tekst. Alsof bij het woord u moeilijke woorden en stroeve zinsconstructies horen. Die zinnen en woorden vergroten de afstand tot je lezer.

Je voorkomt afstand door je tekst in de je-vorm te schrijven. Als je tekst klaar is, verander je je in u en loop je de tekst na voor een paar kleine aanpassingen. Je krijgt zo de ontspannen toon die je wilt hebben en voorkomt de formele toon van u.

Hetzelfde geldt voor een tekst met je. Schrijf je nette, vloeiende tekst met goede zinnen, die weg blijft van straattaal? Dan wordt je tekst zowel respectvol als informeel en betrokken.

 

Geen je of u zeggen

Vermijden kan. Maar het is niet verstandig. Een tekst zonder relatie met de lezer is een afstandelijke tekst.  Mensen worden door zo’n tekst niet uitgenodigd om verder te lezen en zijn niet betrokken bij het bedrijf. Zo schrijven brengt geen relatie tot stand en klanten zijn snel weg. Vermijden op sociale media is onhaalbaar. Die zijn gericht op verbinding.

Je bereikt zo niet wat je wilt: warmhartige betrokkenheid.

 

Twee voorbeelden

Juwelier Steltman zegt op zijn site u. Dat is logisch als je naar hun klantenkring en de prijs van hun sieraden kijkt. De toon van de teksten is zo, dat iemand die liever je hoort niet meteen van de site vertrekt.  Terwijl mensen die u willen horen een keurige tekst met u lezen.

Ik ben zelf een je-mens. Ik zeg je tegen bijna iedereen, maar niet tegen mijn tante Hilly en die onbekende mevrouw van 70. En hoe ouder ik ben, hoe meer ik je zeg. Het hoort bij mijn betrokkenheid, mijn behoefte aan gelijkwaardigheid en mijn zijn. Vakpracht ligt dichtbij mijzelf, ik werk zoals ik ben en daarom schrijf ik je.

 

Samenvatting

Je relatie met je klanten begint bij hoe je hen online en offline aanspreekt. Je toon moet passen bij je bedrijf, je doelgroep en jezelf. Als dat zo is, dan spreekt het je klant aan en voelt zij zich betrokken bij je bedrijf. De kans dat ze terug komt is dan groot. Je of u zeggen is daarbij een doorslaggevende keuze. Je gebruikt je gekozen aanspreekvorm in al je communicatie.

 

Een keuze maken

Nog niet zeker wat je tegen jouw klant zegt? Beantwoord de 3 vragen die bij Ik weet niet wat ik moet kiezen staan en je hebt duidelijkheid.

 

 

PS Nog twijfel? Of ben je iemand die altijd begint met u en daarna overgaat op je. Je kan onderscheid maken tussen je voor je website en sociale media, en u voor e-mail en telefoon. Je bent dan niet consequent en dat is voor klanten verwarrend, maar je maakt onderscheid tussen groepscommunicatie en persoonlijke communicatie. Dat is een verdeling die voor jou en je klantgroep kan werken.

Foto’s

Hoofdfoto: Duidelijke doelgroepen – toiletdeuren, Museum Gouda

Foto Rabobank: website Rabobank

Lees ook

Focusdag

Nieuwsbrief

2 Reactie's
  • Kitty Kilian
    Geplaatst op 12:40h, 03 april Beantwoorden

    ‘U zonder afstand en je met respect’ > daar gaat het om. Precies.

    • Margot
      Geplaatst op 13:30h, 03 april Beantwoorden

      Goed om te horen Kitty! En ja, dat ene kopje zegteigenlijk alles hè?
      Ik merk dat deze keuze soms moeilijk ligt bij ambachtslieden. Bijvoorbeeld bij edelsmeden die in een hoger prijssegment werken of meubelmakers die èn voor bedrijven èn voor particulieren werken.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.