Hoe val je op tussen je collega’s – 7 tips voor jouw herkenbaarheid

concurrentie, opvallen tussen je collega's, 7 tips, tips om positief op te vallen

Een paar duizend edelsmeden.
Meer dan honderd tassenmakers.
En een groeiend aantal zeepmakers. Hoe zorg je ervoor dat je toekomstige klant jou vindt tussen alle andere ambachtslieden?

Zeven tips om blijvend op te vallen.

 

1. Jij bent uniek

Een bedrijf loopt niet altijd soepel. Je houd dat als eigenaar alleen vol als je bedrijf goed bij je past. Dat geldt voor elke ondernemer, en zeker voor zzp-ers. Weten wat voor jou werkt, is de basis voor een goed lopend bedrijf. En dat lukt alleen als je dicht bij jezelf blijft. Jij maakt jouw jouw bedrijf uniek.

Ben je goed in maatwerk meubels? Ga er dan voor. En kopen mensen je viltwerk vooral op markten, doordat je daar mensen makkelijk aanspreekt? Meld je dan aan voor veel markten.

Ken ook je mindere punten en pas je werkwijze daarop aan. Ben jij slecht in patronen tekenen voor nieuwe tassen, bied dan geen maatwerk aan op je site. En ben je dyslectisch, zoek dan iemand die voor je schrijft en gebruik filmpjes met gesproken tekst.

 

2. Je ontwerpstijl

Je onderscheidt je door je ontwerpstijl en de uitvoering van je werk. Ieders stijl is uniek en niet te kopiëren. Weten wat je stijl is en hoe die zich ontwikkelt is daarom belangrijk. Is jouw stijl duidelijk dan herkennen je klanten herkennen hem zodra ze hem zijn.

Voorbeelden daarvan zijn Annemieke Boots Ceramics en Westerman Bags. Je herkent hun produkten meteen als je hun werk eerder gezien hebt.

7 tips opvallen tussen je collega's | Annemieke Boots Ceramics | foto Sisilia Tiseli
Annemieke Boots Ceramics
7 tips opvallen tussen je collega's | Westerman Bags
Westerman Bags

3. Laat zien wat je doet (en wat niet)

Vakgenoten doen niet allemaal hetzelfde. Iedereen heeft zijn eigen dienstenpakket. Jij maakt portfoliodozen voor fotografen en een collega werkt vooral voor bruidsparen. Of je geeft masterclasses, en collega’s niet. Weten wat je niet doet is net zo belangrijk als weten wat je wel doet. En zet het op je website, zo geef je duidelijkheid aan je klanten.

Vertel op je website ook over je specialismen. Ben je specialist in mokume-gane werk, dan moeten je klanten dat weten. En wil je klant nog wat anders kopen, dan kan dat. Een specialisatie betekent niet dat je per definitie geen andere producten maakt.

 

4. Zorg voor kwaliteit

Je klanten moeten tevreden zijn over de kwaliteit die je levert. Zijn ze dat niet, dan komen ze niet terug. Je kwaliteit moet passen bij je ontwerp en prijs, zodat het geheel logisch is voor je klant.

Je bent niet de enige in je vakgebied die kwaliteit levert. Toch is het een onderscheidende factor. Want lever je geen kwaliteit, dan val je negatief op tussen je collega’s en dat wil je niet.

 

5. Service van de zaak

Iedereen gaat op zijn eigen manier om met zijn bedrijf en zijn klanten. Je onderscheidt je door de service die je verleent. Mooie voorbeelden daarvan zijn:

  • een jaar na aankoop een gratis servicebeurt
  • bijhouden van de bruidslijst voor een bruidspaar dat jouw servies wil krijgen
  • inpakken van cadeautjes in je huisstijl
  • altijd reageren op sociale media reacties
  • koffie met een chocolaatje voor mensen die lang blijven

 

Klantenservice (customer service) zit vaak in kleine dingen die makkelijk te verzorgen zijn. Mensen zijn gevoelig voor een goed serviceniveau. Hoe klanten je service ervaren bepaalt zelfs voor een groot deel hun oordeel over een merk.

 

6. Een herkenbare huisstijl

Je wilt dat een toekomstige klant je onthoudt. Dat gebeurt sneller met een herkenbare huisstijl die je overal gebruikt. Je gebruikt hem in je winkel, je visitekaartje en je website. Maar denk ook aan andere uitingen zoals je verpakkingsmateriaal, je sociale media en je fotografie.

Het hoeft niet allemaal precies hetzelfde te zijn. Dezelfde kleur en sfeer hebben al effect. Een goed voorbeeld is Oogst Goudsmeden. De kleuren zijn in hun winkel en op de website niet 100% hetzelfde, maar passen bij elkaar. Samen met de sfeer en de goede uitwerking is het één geheel. Dat zie je ook in de achtergronden van hun productfoto’s. Die passen bij hun huisstijl en hun sieraden. Online zie je het snel als het Oogst is.

7 tips opvallen tussen je collega's | Oogst Goudsmeden
Oogst Goudsmeden

Ook je toon en woordkeuze horen bij je huisstijl. Zowel online als in je winkel. Je keuze voor je of u, de uitgebreidheid van je reacties en het gebruik van emojies vertellen wat over jou en over hoe jij met je klanten omgaat.

 

7. Ken je ideale klant

Een ideale klant past bij jou en je producten. Jouw huisstijl moet hem aanspreken, net als je service. Je ideale klant is degene voor wie jij wil opvallen tussen je collega’s.

Je hebt één of meer ideale klanten. Geef je workshops en maak je eigen werk, dan heb je waarschijnlijk twee klanten. Je maakt van elke ideale klant een beeld, waarin je alles opneemt wat belangrijk is. Waar kom je ze tegen? Waar houdt hij van? En waarom koopt zij bij jou? Het plaatje van je ideale klant helpt je bij het vormgeven van je huisstijl en je service.

 

Extra tip

Je verandert in de loopt van de tijd. Dat geldt ook voor je ontwerpstijl en de andere onderwerpen. Bij een andere ontwerpstijl hoort een andere ideale klant. En is de verandering groot dan verschuift er meer. Eén verandering brengt zo altijd andere veranderingen mee.

Sta daarom regelmatig stil bij jouw mix van 7 punten. Zijn er dingen verandert? En heeft dat gevolgen voor de manier waarop jij opvalt tussen je collega’s?

Foto’s

Hoofdfoto: Ton sur ton – Breigaren op voorraad, Birken, Almere
De foto’s in het artikel zijn van Annemarie Boots Ceramics / Sisilia Tiseli, Westerman Bags en Oogst Goudsmeden.

Nieuwsbrief

Lees ook

Aanbod

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.