Review: Super social van Elja Daae

review boek Super Social van Elja Daae over resultaat bereiken op sociale media als bedrijf

Super social zijn, dat wil ik wel.
Elja Daee schreef er een boek over en ze vroeg mij om een review.
In deze blog lees je mijn mening over het boek, en of jij er wat aan hebt. Als bonus geef ik vier tips die mij bijbleven.

 

Boek voor iedereen

Volgens Elja is het boek voor ervaren gebruikers, niet voor beginners. Ik ben het niet met haar eens. Het boek is voor iedereen die actief is op sociale media voor een eigen bedrijf of namens een bedrijf.

Een beginner leert van het boek niet hoe hij een account op Instagram of Facebook aanmaakt. Wel leert hij welke sociale media platforms bij zijn doelgroep passen, en waar hij op moet letten wanneer hij begint met posten.

De zeer ervaren gebruikers hebben veel aan het tweede deel van het boek. Zij weten hoe de verschillende sociale media werken. Het boek geeft handvatten om de platforms vóór je te laten werken.

De hoofdstukken over focus en doelgroep zijn voor iedereen verplichte kost.

 

Goede opbouw en prettig leesbaar

Ik was door de ondertitel 500+ strategieën, cases en praktische tips bang dat ik me door een eindeloze opsomming van tips moest worstelen. Gelukkig niet. Het boek leest makkelijk en dat komt door het taalgebruik, door de voorbeelden en door de opbouw.

Je wordt door Elja meegenomen op de route van gewoon gebruiker naar super social in sociale media land. Ze legt uit waarom je super social moet zijn en gaat daarna via de verschillende sociale media naar waar het echt om draait: hoe je super social kunt worden. Deze opbouw nodigt Iedereen uit om over zijn eigen sociale media gedrag en resultaat na te denken. Onderweg kom je de uitdagingen en kansen tegen die er voor jou zijn.

De tips in het boek lezen prettig. Ze zijn gevarieerd in vorm. Denk aan opsommingen, vergelijkingen en sociale media verwijzingen. Veel voorbeelden komen uit Nederland, wat ik prettig vind omdat de voorbeelden dan passen in mijn eigen context.

Je kan de tips uit het boek opzoeken via Google of de genoemde social media accounts. Een mooie bonus voor wie meer wil weten en de voorbeelden wil bekijken. En wil je daarna nog meer weten, dan vind je op de site van Elja bijlages bij het boek. Informatie waarvan het jammer is dat delen niet meer in het boek pasten.

 

Wat is super social

Het belangrijkste van super social zijn, is volgens Elja dat mensen praten met mensen. Mensen praten niet met merken of met bedrijven. En dus moet je als bedrijf mens zijn, ook of juist op de sociale media.

… omdat we de wereld hebben verdeeld in mensen en bedrijven en hebben bedacht dat die twee totaal anders zijn. We hebben het in de marketing daarom graag over B2C en B2B om onszelf en onze klanten een plek te geven in de wereld. Maar feitelijk is dat onjuist. In de wereld draait het eigenlijk allemaal om H2H: human to human. Bedrijven bestaan uit mensen. Zo simpel is het.

Een hoofdlijn van het boek is dat je als bedrijf een enorme interesse moet hebben in je doelgroep. Je vraagt hoe het met ze gaat, je gaat na wat ze willen weten en je praat terug als zij wat zeggen. Je deelt wat je doelgroep leuk vindt, je helpt mensen en sóms vertel je wat over jezelf.

Dat klinkt logisch als je het leest en zelfs makkelijk. Maar dat is het niet. Zelfs benauwde zzp-ers schieten in de kramp als ze op Facebook of Instagram zijn en klinken dan niet meer als mens. En grotere bedrijven doen dat bijna allemaal. Want wat wil je doelgroep horen en wat past bij jouw bedrijf? En hoe verkoop je jezelf als je weinig over jezelf deelt? Dat is waar Super social ook over gaat.

 

Een paar tips

In het boek staan grote en kleine onderwerpen die belangrijk zijn om een super social te worden. Vier punten bespreek ik hier kort, wil je meer weten dan verwijs ik je naar het boek.

 

Native content

Alle sociale media platforms houden van content die speciaal voor ze gemaakt is. Content die niet is doorgeplaatst vanaf een ander platform of vanaf je website. En posts die niet verwijzen naar je website. Alleen native content gebruiken is niet mogelijk. Soms wil je gewoon linken naar je site. Vermijd het waar mogelijk is het advies, en maak gebruik van de mogelijkheden van de platforms zelf.

Delen van content

Noem andere bedrijven of mensen in jouw berichten, deel de informatie van een ander bedrijf. En hopelijk doet iemand dat ook voor jou. Delen van interessante berichten moet je tweede natuur worden. Je hebt zo interessante informatie voor je doelgroep, en je bereik buiten je eigen volgersgroep wordt groter. Een afspraak maken met andere bedrijven kan natuurlijk ook. Belangrijk is wel dat je op een nette manier deelt zodat het geen diefstal is.

Focus

Focus is noodzakelijk. Je moet weten wat je doelgroep interessant vindt en weten welke onderwerpen en formats je deelt. Onderzoek waar jouw kruispunt zit tussen die twee soorten content. En minstens zo belangrijk: weet wat je níet deelt.

Links delen

Bedrijven die in hun posts niet altijd links delen, doen het beter dan bedrijven die altijd links posten. En deel je een link, schrijf dan een begeleidende tekst met informatie over de link. En gebruik emoji’s in je berichten en triggers om mensen te laten reageren. Neem de tijd om een goed bericht te schrijven.

 

Een missend hoofdstuk?

Elja heeft het boek geschreven voor de medewerkers van bedrijven die zich bezig houden met sociale media. Je merkt dit in het hele boek door teksten als bij de afdeling marketingcommunicatie en betrek je collega’s. In het boek staat niets over super social als zzp-er. Een gemiste kans, vind ik.

Zzp-ers hebben veel aan dit boek. Een hoofdstuk over super social als zzp-er geeft het boek extra waarde voor een grote groep lezers. Want zzp-ers hebben op sociale media een voorspong op grote bedrijven omdat ze mens zijn, maar weten ze die voorsprong te gebruiken? En wat zijn zzp alternatieven voor tips die echt voor bedrijven zijn geschreven?

 

Kleine kanttekeningen

Een paar kleine kanttekeningen bij het boek.

De tekst kan hier en daar strakker getrokken en er lijken wat onnodige dubbelingen in te zitten.

En ik hoopte op een paar plekken op een toelichting die niet kwam. Zo staat in het hoofdstuk Groeien op Sociale Media: Want adverteren heeft pas echt zin als je al super social bent. Waarom dat zo is, had ik graag gelezen.

 

Eindconclusie Super social

Mijn eindconclusie: het is een goed boek over de werking van sociale media op dit moment. De moeite waard om te lezen voor iedereen die bedrijfsmatig werkt met sociale media.

Lees het boek en maak je eigen plan, voer het uit en kijk wat er gebeurt. Gebeurt er niets? Onderzoek wat er mis gaat, zoek de juiste hoofdstukken op en blijf experimenteren. Super social worden werkt maar is vooral ook werken, zoveel is duidelijk na het lezen van het boek.

Ik ga het boek nog een tweede keer lezen. Nu om mijn eigen plan te maken. Om na te denken over hoe ik dingen doe en om lokkende verwijzingen te bekijken.

Ben je benieuwd geworden naar het boek? Hier vind je Super social van Elja Daae. Veel leesplezier!

Lees ook

Aanbod

Nieuwsbrief

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.