7 redenen om te stoppen met je webshop (en toch online te verkopen)

Hoe verkoop je online zonder webshop, twee mogelijkheden

Huizen kijken op Funda.
Om bij weg te dromen of om te vergelijken.
Niet om huizen te kopen. Een huis wil je altijd in het echt zien.

Zo werkt het ook met de webwinkels van veel ambachtslieden.

 

Redenen om te stoppen met je webshop

Je hebt ambachtslieden die overweldigend veel verkopen via hun webwinkel. Je vindt ze niet in elk ambacht. En niet iedereen met hetzelfde ambacht heeft evenveel succes met haar webwinkel. Voor veel ambachtslieden is een webwinkel veel werk en weinig omzet.

Een webwinkel is niet de ideale verkoopmanier als

  1. al je werk uniek is. Vrije werk dat je maakt, moet na verkoop uit de webshop omdat je één exemplaar hebt gemaakt. En je maatwerk is niet te koop en kan daarom niet in je webwinkel
  2. voor elke klant wordt je product aangepast, in maat of materiaal. Je klanten kopen daarom zelden online bij je
  3. klanten moeten je kleding of schoenen passen om te weten of ze goed zitten
  4. het werk dat je maakt is te duur voor online verkoop. Je klanten willen je producten met eigen ogen zien voor ze beslissen
  5. Google Analytics laat zien dat je klanten in de war zijn door èn een webshop èn andere pagina’s voor je werk in opdracht en je collecties
  6. de verkoopt via je webshop meer een bestelling dan een aankoop is. De klant heeft na aanschaf nog vragen en jij moet het product nog maken
  7. je alle webshop tips en trucs hebt geprobeerd en nog steeds niemand koopt via je webwinkel

 

Je kan je werk in deze situaties beter op een andere, toegankelijke manier verkopen. Twee voor de hand liggende mogelijkheden zijn een portfolio en verkoop via derden.

 

Portfolio

Een portfolio is tijdlozer dan een webshop omdat niet alles te koop hoeft te zijn. Je haalt je producten minder snel er een portfolio, waardoor een portfolio minder onderhoud vraagt. Je basiscollectie staat er met prijs en mogelijkheden in. Voor verkocht vrij werk en maatwerk bepaal je wat je blijvend wilt laten zien en je geeft aan dat het niet te koop is. Het kan dan zo lang blijven staan als jij wilt.

Opzet portfolio

Een goed opgezet porfolio op je site laat je producten op meerdere manier zien, passend bij jou en je bedrijf. Je kan bijvoorbeeld

  • je werk splitsen in je basiscollectie, werk in opdracht en uniek eigen werk. Waarbij je het eigen werk splitst in te koop en verkocht
  • of je toont je producten per collectie en per producttype
  • een indeling in kleur of materiaal kan ook

 

Je bedenkt vooraf wat je wilt, zodat jij je portfolio in weinig tijd bijhoudt en de indeling voor je klanten logisch en intuïtief is.

Verkoop vanuit je portfolio

Per product kun je de foto’s aanvullen met informatie. Bij werk dat te koop is kan je productinformatie, prijs, levertijd en een button voor vragen en verkoop zetten. Bij maatwerk is productinformatie ook interessant maar kan verhalende tekst over de achtergrond van het item ook leuk zijn. Een contact button is handig, dat scheelt zoeken als iemand meer wil weten. Zonder de betaalmodule van de webshop moet je bij een portfolio wel zelf een goed betaalproces inrichten.

Voorbeelden van portfolio zonder prijzen vind je bij meubelmaker Cambium Meubels en boekbinder Papieren Zaken. Met prijs en bestellen via mail bij Vilt aan Zee en The Jewelry Story.

Een extra optie bij je portfolio, de afspraakplanner

Je kan je online werkwijze versterken door de mogelijkheid te bieden om online een afspraak met je te maken. Een ruim bemeten afspraak met de garantie dat je volop tijd hebt voor je klant. Je maakt het klanten zo makkelijk om te komen, ze hoeven niet te wachten en weten zeker dat ze niet voor niets komen.

Vraag bij het maken van de afspraak meteen waarvoor je klant komt. Je kan de afspraak dan voorbereiden als dat nodig is. Een edelsmid die zo werkt is Oogst Sieraden.

 

Verkoopadressen

Maak je werk dat per stuk te koop is en dat geen maatwerk is, werk dan met verkoop via andere winkels. Denk aan de ateliers en winkels van collega’s of aan galeries. Je vergroot je verkoopkansen door je werk op meer plaatsen aan te bieden. Klanten kopen het of bekijken dichter bij huis je werk om te beslissen of ze naar jou reizen. Een overzicht van je verkoopadressen zet je op je website, zodat je toekomstige klanten weten waar ze moeten zijn. Edelsmid Femke Boschker en kledingmaakster Studio Myr.

 

En jij?

Heb jij het afgelopen jaar overweldigend verkocht via je webshop? En hoefde je daar niets anders voor te doen dan het item opsturen? Of niet, en is een alternatief voor jou een beter idee.

Foto

Alles op voorraad, geen online verkoop – Kleding op voorraad in de soek, Fez, Marokko

Lees ook

Coaching

Nieuwsbrief

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.