Waarom schrijf je ik op je website – zelfs als je liever wij zegt?

Eenmansbedrijf zzp schrijf ik op je website niet wij

Zeg, heb jij personeel?
Nee. Waarom denk je dat?
Je schrijft wij op je website. Dus ik dacht: fijn, die hoeft niet alles zelf te doen.

Ons coachgesprek is al even bezig als de verwarring tussen zeepmaakster Marina en mij ontstaat. Het gevolg van verkeerde informatie. Er was geen verwarring geweest, had ze ik geschreven.

 

De kracht van ik

Jij bènt je bedrijf. Zo eenvoudig is het als je alleen werkt.

Je ontwerpt en maakt de sieraden of het keramiek. Je adviseert je klanten, je doet de verkoop, de marketing en de afwas. Zonder jou bestaat het bedrijf niet. Ik schrijven op je website maakt zichtbaar dat jij je bedrijf bent en dat je daar voor staat.

Mensen komen bewust bij jou als ze een afspraak maken. Ze kiezen voor je stijl, je producten en je vakmanschap.

Dat jij en je bedrijf dicht bij elkaar liggen is je kracht. En die kracht verberg je niet achter wij, die maak je zichtbaar.

 

Wij lijkt veiliger

Kiezen voor wij voelt voor veel mensen als kiezen voor groot en voor serieus te nemen. Maar ik of wij verandert niets aan je bedrijf. Jouw voorkeur voor wij zegt iets over hoe jíj naar je bedrijf kijkt. Of over hoe je denkt dat anderen naar je bedrijf kijken. Wees trots op je bedrijf en niemand vindt het te klein om serieus te nemen.

Het voelt ook veilig achter de groep fictieve medewerkers van jouw bedrijf, je kan je verschuilen. Werk je alleen, dan voelt kritiek op je bedrijf als kritiek op jou. Bij wij schep je afstand tussen jou en je klant en kritiek lijkt dan minder direct over jou te gaan.

Alleen, door wij te zeggen ben je niet ineens met zijn vieren. Jij doet al het werk en ben je ziek of op vakantie dan is je bedrijf gesloten. Je klant heeft snel genoeg door dat je alleen werkt. En weet ze het, dan krimpt je bedrijf, juíst doordat je met wij overdreven hebt.

 

Ik of wij, wie is groter?

Paula is edelsmid. Ze werkt alleen en schrijft op haar website en op haar sociale media wij. Haar winkel is gesloten als ze op vakantie is of op een beurs staat.

Frank is tassenmaker. Hij schrijft op zijn website ik en hij laat soms op sociale media zien dat hij hulp heeft op markten en beurzen. Zijn winkel is dicht als hij op vakantie gaat en dat staat ook duidelijk op zijn site.

Paula’s bedrijf lijkt op het eerste gezicht groter, totdat je ontdekt dat ze alleen is dan valt het ineens tegen. Bij Franks bedrijf gebeurt het omgekeerde. Hij is alleen en legt uit dat hij soms hulp krijgt, daardoor klinkt zijn bedrijf nèt te groot voor één persoon. Het lijkt te groeien.

 

Jouw tekst: ik of wij

Schrijf jij wij op je website terwijl je alleen werkt. Of praat jij op sociale media over wij en ben je dat niet. Verander het vandaag nog. Te beginnen met je volgende post op Facebook of Instagram.

Gebaseerd op een coachgesprek. Naam en beroep van Marina zijn aangepast.

Foto

In je eentje – jonge gans op water in Clingendael, Den Haag

Lees ook

Aanbod

Nieuwsbrief

3 Reactie's
  • Annemieke Broenink
    Geplaatst op 21:16h, 30 januari Beantwoorden

    (Zie vorige reactie) Ik bedenk me net nog een reden om ‘we’ te gebruiken op mijn website en op social media. Iemand die binnen een afzienbare tijd bijvoorbeeld honderd schorten op maat nodig heeft zal eerder denken dat ik dat niet kan leveren als ik in mijn eentje ben…

    • Margot
      Geplaatst op 14:21h, 31 januari Beantwoorden

      Goed punt. Wij lijkt misschien logischer wanneer je veel samenwerkt of uitbesteedt. Maar ook dan ben je nog steeds een zzp-er. En samenwerking kan je heel goed als samenwerking noemen op je site (‘voor grotere opdrachten werk ik samen met …) en bij het werk dat je samen doet.
      In een situatie als de jouwe is dat belangrijk: opdrachten kunnen uitbesteden, waarbij het werk wel aan jou standaarden voldoet, geeft vertrouwen bij opdrachtgevers. Wanneer je hier apart informatie over geeft èn er voorbeelden bij zet dan vestigt je er speciaal de aandacht op voor potentiële klanten.
      Wij voor al je communicatie wordt logisch wanneer er meer mensen ín je bedrijf werken. Of dat stagiairs, medewerkers of vrijwilligers zijn maakt niet uit. Zolang dat niet zo is, is het logischer om ik te schrijven en alleen daar waar het echt over wij gaat ook wij te schrijven.
      Er zijn trouwens heel veel zzp-ers die iemand inhuren voor administratie, communicatie of iets anders. En lang niet altijd weet je dat als klant. Je hoeft niet altijd iedereen zichtbaar te maken. De keuze of je dat doet hangt af van wat ze doen, hoe veel ze doen en natuurlijk van je eigen voorkeur.

  • Annemieke Broenink
    Geplaatst op 21:12h, 30 januari Beantwoorden

    Toch is er volgens mij nog een vorm. Ik ben mijn bedrijf, ik heb namelijk een eenmanszaak. Maar ik besteed veel uit. Ik ontwerp, teken patronen, zoek de stoffen en fournituren uit voor mijn schorten, maar een confectiebedrijf maakt de basis als ik grotere orders ontvang. En een deel van mijn marketing en social media wordt verzorgd door een bureau dat dat veel beter kan dan ikzelf (en het leuker vindt ;)). Ik heb het regelmatig over ‘we’, omdat ik het ook werkelijk zo voel. Ik doe mensen tekort als ik ‘doe alsof’ ik het allemaal alleen maak.
    Zouden jullie dat in mijn geval ook doen? Of zou ik het alsnog als ‘ik’ moeten presenteren? Benieuwd naar jullie mening

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.