7 redenen om LinkedIn te gebruiken als creatief (ook als je Instagram leuker vindt)

7 redenen om LinkedIn te gebruiken als creatief

‘Waar vind ik mijn klanten nog meer?’, vraagt B.
‘Ik denk op LinkedIn, denk je ook niet?’, antwoord ik.
‘Maar heeft dat zin als zzp-er? Het lijkt me niets voor mij.’

Glazenier B maakt een inschattingsfout die ik meer creatieven hoor maken. LinkedIn is waardevol voor iedereen die zijn werk en bedrijf serieus neemt. Je mist kansen als je het niet gebruikt.

 

7 redenen om LinkedIn te gebruiken als creatief

Iedere creatief en elk ambachtsmens met een bedrijf heeft kansen op LinkedIn. Net als andere sociale media draait LinkedIn om netwerken en verbinden. LinkedIn gaat daarnaast om om kennisdelen. De onderwerpen en insteek van LinkedIn zijn zakelijker dan van Instagram of Facebook. Het gaat meer om de inhoud en minder om het plaatje. Wat zijn de voordelen van LinkedIn voor jou:

  1. LinkedIn bestaat uit mensen. Ruim 80 procent van de Nederlandse beroepsbevolking heeft een account en zo’n 550.000 mensen bekijken hun timeline elke dag. Mensen die bezig zijn met hun werk en met zichzelf. Een maker van maatwerktassen voor artsen of een goudsmid met sieraden voor carrièrevrouwen vindt hier zijn doelgroep.

 

  1. je zakelijke doelgroep. Mensen op LinkedIn zijn zzp-er, werken bij een bedrijf of voor de overheid. Je bereikt niet alleen de persoon, maar via hun ook de organisatie die ze vertegenwoordigen. Verkopers van zakelijke producten zoals maatwerk keramiek voor boutique hotels of condoleancemappen voor begrafenisondernemers treffen op LinkedIn hun contactpersonen.

 

  1. leveranciers ontmoeten. Je vind je zakelijk netwerk ook op LinkedIn. Denk aan je webbouwer, materialenleverancier en fotograaf. Je kan contact met ze onderhouden door berichten te sturen en te reageren op hun posts. Je bent snel op de hoogte van veranderingen in hun bedrijf. Delen ze of jij waardevolle informatie dan wordt je relatie nog zinvoller

 

  1. je netwerk uitbreiden. LinkedIn is gericht op netwerken en verbinden. In je timeline zie je wie op een bericht heeft gereageerd, en wat ze hebben gezegd. Je ziet ook berichten van mensen die je niet kent, als een bekende van jou op een post heeft gereageerd. Je ontdek zo nieuwe mensen en bedrijven die passen bij jouw bedrijf

 

  1. vragen stellen. Je zoekt een workshop over prijzen berekenen of een scherp formulerende vertaler Nederlands-Engels voor je website. Stel je vraag op LinkedIn en je krijgt waardevolle tips over bekende en onbekende vakmensen en bedrijven.

 

  1. kennis vergroten. LinkedIn is een zakelijke netwerk. Dat merk je aan de waardevolle artikelen en de links die mensen plaatsen. Deelt iemand sappige informatie die je altijd wilt lezen, nodig haar dan uit om te linken of ga haar volgen. Zo krijg je al haar posts in je timeline

 

  1. je kaartenbak. Eerlijk is eerlijk, LinkedIn is de ideale opvolger van je adresboek: altijd up-to-date, nooit volgeschreven en je hebt het altijd bij je.

 

Een waardevol netwerk

Als je tijd steekt in LinkedIn dan groeit je netwerk ongemerkt. Je ontmoet nieuwe mensen, die weer andere mensen kennen. Het effect van je acties is als een steentje in water gooien, de cirkels op het wateroppervlak worden groter en groter.

Deskundige schrijvers van blogs kennen andere experts. Ze reageren op elkaar waardoor jij ze ziet, en voor je het weet heb je een serie specialisten ontdekt op een gebied waar je meer van wilt weten.

Iedereen kent mensen binnen en buiten zijn vakgebied. Link ook met mensen die geen relatie hebben met je bedrijf. Misschien leer je een portretfotograaf kennen via je buurman of ontdek je een goede blogger via je tante die huisarts is.

 

Het belangrijkste op LinkedIn

Voor LinkedIn geldt hetzelfde als voor Instagram en andere sociale media: je netwerk groeit niet overnacht en groeit alleen als jij er aan werkt.

Een goed profiel is de basis, een groot netwerk helpt en het belangrijkste is dat je actief bent. Plaats content, reageren op anderen en nodig mensen uit voor je netwerk.

En onderzoek welke informatie het beste werkt op LinkedIn. Een zakelijk netwerk vraagt om andere posts dan andere sociale media.

 

Let’s connect

Gebruik jij LinkedIn? Laten we dan linken. Wie weet hoe we elkaar en onze netwerken kunnen helpen.

En heb je een vraag over LinkedIn voor je bedrijf? Zet hem dan onder deze blog of stuur me een berichtje en je krijgt antwoord van mij.

Foto

Rimpelingen – cirkels in water, Sintra, Portugal

Over Vakpracht

Je las een blog van Vakpracht, de website van Margot van den Berg. Leuk dat je er bent!

De nieuwe blogs als eerste lezen? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief.

Coaching voor ambachtslieden

Ben je een ambachtelijk creatief en wil je jouw bedrijf ontwikkelen? Ondernemen op een manier die past bij jou, je ambacht en je bedrijf. Ik help je graag.
Coaching, voor ambachtelijk creatieven die als ondernemer willen groeien
Focusdag, jouw vraag staat centraal tijdens deze dag
Ambacht & Ondernemen, de besloten Facebookgroep waar we kennis delen en vragen stellen

Over mij

Over Margot en Vakpracht, de pagina over mij dus 😉
Interview in Edelmetaal, vakblad voor edelsmeden
Mijn LinkedIn pagina, voor mijn eerdere avonturen

Deze blog delen met je netwerk? Leuk!

2 Reactie's
  • Suzanne Veldsink-Koldewee
    Geplaatst op 16:15h, 28 februari Beantwoorden

    Ik ben al jaren actief op LinkedIn, echter was ik dit nog nooit vanuit een creatief beroep. Ik heb nu een bedrijfspagina gemaakt en plaats daar nu met name foto’s van handgemaakte sieraden en kijkjes achter de schermen. Ik mis voor mijn gevoel nog échte content die meer met het beroep te maken heeft dan alleen met mezelf. Is het verstandig dat ook te posten?
    Heb je misschien nog tips hierover?
    Mijn LinkedIn bedrijfspagina is: https://www.linkedin.com/company/lija-jewelry

    • Margot
      Geplaatst op 19:58h, 29 februari Beantwoorden

      Hoi Suzanne,
      we hebben het er op LinkedIn al even over gehad, maar ik dacht ik reageer hier ook nog even. Zoals gezegd is het voor zzp-ers het handigst om gewoon vanuit je eigen profiel te werken. Je bereik is daar het grootst, net als je mogelijkheid om zichtbaar te worden doordat je reageert op iemand anders. Maar je bedrijfspagina is wel een mooi reclamebord voor mensen die zoeken naar je bedrijf. Het kan daarom in elk geval geen kwaad om showcasepagina’s te maken voor de verschillende diensten die je levert, zoals maatwerk. Je vindt de showcasepagina’s onder ‘tools voor beheerders’.
      Groeten, Margot

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.