Waarom bedank je voor mond-tot-mondreclame? (Zelfs als de tip jou niets oplevert)

Bedanken bij mond-tot-mondreclame is altijd goed

Bedanken voor succesvolle mond-tot-mondreclame is een goed idee. Je klanten en vrienden maken ongevraagd reclame voor je als ze hun vrienden verwijzen naar jou. Het is gratis reclame voor jou en je krijgt een nieuwe volger of klant. Een klant die je niet zelf raakt met je promotie is via via binnen je bereik gekomen. Complimenten voor je verwijzer, ze heeft zo enthousiast en overtuigend over jou verteld, dat je bekendheid is gegroeid.

Mond-tot-mondreclame is de meest effectieve reclame. 83 procent van de mensen vertrouwt verwijzingen van familie en vrienden. En ambachtslieden hebben het voordeel dat hun product zichtbaar is. De loftrompet steken over jouw werk is moeiteloos voor iemand die je product draagt of laat zien in haar woonkamer. Spreekt je werk aan, dan is met het  vertrouwde promotiekanaal de eerste stap naar je Instagramaccount of winkel snel gezet.

Iemand verwijzen is een gunst. Je verwijzer tipt je bij haar kennissen omdat ze je meer klanten gunt en omdat ze denkt dat jouw producten passen bij haar gesprekspartner. Het is een vrijwillige, onbaatzuchtige actie. Een cadeau aan jou. En dat verdient een bedankje.

 

Bedanken voor mond-tot-mondreclame

Bedank altijd

Bedank iedereen die anderen positief vertelt over je bedrijf, ook als je geen nieuw klanten krijgt.  De verwijzing is je reden om iemand te bedanken. Niet de eventuele klant die het oplevert. Je verwijzer heeft geen invloed op het resultaat van haar mond-tot-mondreclame. Haar cadeau is het vertellen over jou.

Je bedankje hoort bij haar cadeau. En heeft twee positieve gevolgen. Je versterkt jullie relatie met een nieuw, positief contactmoment. En ze voelt zich gewaardeerd voor haar verwijzing, wat de kans vergroot dat ze vaker naar je verwijst.

Bedank met mate

Een verwijzing verdient een bedankje dat in verhouding is, net als bij een gewoon cadeau. De verwijzer en haar spontane gebaar staat centraal, en jouw reactie moet dat niet overschaduwen. Een zorgvuldig gekozen en bescheiden bedankje werkt het best.

Let op dat je gift geen reclame is. Korting geven bij een volgende aankoop maakt van je waardering een voor wat hoort wat cadeau waarbij de charme en vrijblijvendheid van de bedoeling verloren gaan. Ook reclamemateriaal meesturen of een andere promotie is geen goed idee, je bedankmoment verandert dan in een marketingtruc.

Bedank je tipster als ze in je atelier is of stuur haar een – digitaal – kaartje. Bedenk een persoonlijk bedankje, passend bij jou en je bedrijf. Voorbeelden zijn een mini vaasje met een papieren bloemboeketje, tien tips alleen voor de mensen die je bedankt of een gratis onderhoudsbeurt.

Bedank de juiste verwijzer

Het klinkt als een open deur, maar je moet zeker weten dat je de goede persoon bedankt. Niets is zo gênant als iemand bedanken die niet de verwijzer blijkt te zijn. Is de omschrijving onduidelijk of weet je niet zeker wie het is, doe dan niets en wacht tot je meer weet. En komt de mogelijke tipgever in je winkel, vraag dan alleen of ze het is als je zeker weet dat alle antwoorden bij haar goed vallen.

Stel die leuke edelsmid uit Friesland heeft iemand naar mij verwezen. Die edelsmid is misschien mijn klant, maar Friesland telt meer edelsmeden. Zolang ik niet zeker weet dat de verwijzer mijn coachee is, is bedanken geen goed idee. Ik moet het eerst navragen.

 

Kortom

Over mond-tot-mondreclame valt meer te zeggen, in een volgend blog. Eén ding is zeker; je klanten en vrienden die doorverwijzen bedanken is een goed idee. Ook als het je geen nieuwe klant oplevert.

 

Bedank jij je verwijzers?

Foto

Via via – Via (weg) Appia Antica, de weg die twee eeuwen terug Rome en Brindisi met elkaar verbond, Rome, Italië

Over Vakpracht

Je las een blog van Vakpracht, de website van Margot van den Berg. Leuk dat je er bent!

De nieuwe blogs als eerste lezen? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief.

Coaching voor ambachtslieden

Ben je een ambachtelijk creatief en wil je jouw bedrijf ontwikkelen? Ondernemen op een manier die past bij jou, je ambacht en je bedrijf. Ik help je graag.
Coaching, voor ambachtelijk creatieven die als ondernemer willen groeien
Focusdag, jouw vraag staat centraal tijdens deze dag
Ambacht & Ondernemen, de besloten Facebookgroep waar we kennis delen en vragen stellen

Over mij

Over Margot en Vakpracht, de pagina over mij dus 😉
Interview in Edelmetaal, vakblad voor edelsmeden
Mijn LinkedIn pagina, voor mijn eerdere avonturen

Deze blog delen met je netwerk? Leuk!

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.