Waarom heb je een contentkalender nodig – zelfs als je niet in plannen gelooft?

Groeien op sociale media door originele posts en een goede planning

Een zakelijk sociaal media-account zonder contentkalender, is als een treinreis zonder routeplanner. Je beweegt, maar je hebt geen idee of je de goede kant op gaat.

Met sociale media kan je veel bereiken voor je bedrijf. Alles wat je nodig hebt zijn een doel, tijd, doorzettingskracht en een contentkalender.

 

Wat is een contentkalender

Een contentkalender is een jaarkalender. Hij helpt je bij het bedenken en plannen van de sociale media uitingen voor je merk of je bedrijf. De kalender bestaat in elk geval uit

  • de dagen van het jaar
  • ruimte voor elk van je sociale media kanalen
  • plek om op te schrijven wat je op een dag wilt plaatsen als post of story

 

Wat zijn de voordelen van een contentkalender

Met je sociale media wil je iets bereiken voor je bedrijf. Je wilt je bekendheid vergroten, meer relevante volgers krijgen of je producten verkopen. En dat bereik je sneller als je nadenkt over de berichten die je plaatst. Een contentkalender helpt je hierbij door structuur aan te brengen in je plannen en door overzicht te geven van al je posts.

Tijd plannen om na te denken

Post je tussen je werk door of aan het eind van een intensieve dag even het bericht van de dag, dan lijken je posts vaak op elkaar. Elke dag een zelfde foto, zonder tekst. Jammer, want om de interesse van volgers vast te houden is een gevarieerd en inspirerend account nodig. En sociale media algoritmen laten een post met tekst vaker zien dan foto’s zonder toelichting.

Vooruit denken en bepalen wat je wilt plaatsen voor een nieuwe collectie, een campagne of voor uitbreiding van je doelgroep, helpt je om originele berichten te verzinnen. Die ideeën zet je in je contentkalender zodat je ze niet kan vergeten.

Variatie in je posts

Je kalender met je ideeën geeft inzicht in wat  je wilt plaatsen en wanneer. Je ziet meteen of je genoeg berichten hebt bedacht en of er genoeg variatie is. Zo niet, dan heb je nog tijd om berichten te bedenken die de gaten vullen.

Denk bij variatie bijvoorbeeld aan mixen met:

  • je beeld: product, maakproces, atelier, jijzelf
  • je beeldsoort: foto van je product, film, selfie, grafisch beeld
  • het soort bericht: informerend, verwijzend naar een blog, verkoop
  • thema’s: materialen, een kleur, een feestdag
  • je doel: nieuw collectie promoten, maatwerkmogelijkheden tonen, blije klanten laten zien

 

Denken en maken als je tijd hebt

Door regelmatig tijd te plannen om je berichten te bedenken, vergroot je de kwaliteit van je content. Ook heb je zo tijd om alles goed voor te bereiden. Je kan foto’s maken als het licht goed is of wanneer de fotograaf tijd heeft. Je teksten kan je teruglezen voor je ze plaatst. En als je wilt, plan je alle berichten vast in op je sociale media.

Bedenken en organiseren doe je op deze manier wanneer het jou uitkomt. Je hoeft in drukke tijden geen nieuwe posts te bedenken en belangrijke evenementen krijgen de aandacht die ze verdienen.

 

Welke informatie zet je in je contentkalender?

Een contentkalender bestaaat uit de drie basis onderdelen. En daarnaast uit alles wat jou helpt bij het maken van een goede planning en leuke posts. Denk aan

  • het doel van je bericht: meer verkoop, mensen informeren, meer volgers
  • het soort bericht: één of meer foto’s, een filmpje, een post van een klant
  • een korte omschrijving van het beeldmateriaal, zodat je weet welke foto je in gedachten hebt
  • de pagina van je website waar je naar verwijst in je bericht
  • hoe laat je jouw bericht wilt publiceren
  • of je jouw bericht al hebt gepland voor publicatie
  • de naam van een partij die in de post voorkomt

 

En wil je weten welke berichten het goed doen? Houd dan in je kalender bij hoeveel reacties je krijgt op elk bericht.

 

Moet ik hier ècht over nadenken?

Niets moet, maar het helpt wel. Zoals gezegd, zonder planning verzand je snel in gelijksoortige posts en gebruik je de mogelijkheden van je sociale media niet volledig. Twee voorbeelden.

De sieraadcollectie

Je hebt een nieuwe collectie sieraden en je wilt dat die opvalt als je hem presenteert op Instagram. Normaal gesproken laat je sieraden zien als je ze af hebt, met in de tekst #nieuwecollectie. Die posts lijken op je posts van andere sieraden en extra effect hebben je nieuwe collectie berichten niet.

Dit jaar doe je het anders: je denkt van te voren na over wat je wilt laten zien en wat je wilt bereiken. Je besluit je sieraden geheim te houden en dan één grote aankondiging te doen met daarvoor berichten waarin je de spanning opbouwt. Je bedenkt 10 verschillende posts om je collectie te laten zien, je houdt een klein feestje waar je foto’s van plaatst en je deelt complimenten die je krijgt in je stories. Bij alles noem je andere accounts die relevant zijn: de leveranciers van je edelstenen, de fotograaf, je verkoopadressen zodat zij het bericht kunnen delen. Doordat je op tijd begint kan je zorgen voor goede teksten en hashtags èn heeft een fotograaf overal goede foto’s van gemaakt. Natuurlijk staat op die dag ook je collectie te shinen op je website.

Meubels voor bedrijven

Je bedrijf is gespecialiseerd in meubels die je op maat maakt voor bedrijven. Je wilt nieuwe klanten werven. Gewoonlijk doe je weinig met LinkedIn maar omdat de zakelijke markt daar zit heb je besloten je op LinkedIn te richten.

Je bedenkt een serie posts die uitgaan van wat nieuwe bedrijven willen weten voor ze je klant worden. Je kiest foto’s van je producten en je vertelt daar steeds iets bij over je maatwerkproces, de mogelijkheden of de ervaring van een bestaande klant. En waar het kan, noem je de naam van een klant, in de hoop dat zij reageren of je bericht delen. Je maakt filmpjes over de plaatsing van bijzondere meubels en je vertelt over jezelf en je liefde voor hout. Ook reageer je op relevante posts van anderen. Langzaam merk je dat je berichten door steeds meer mensen worden gezien en krijg je de eerste aanvragen.

 

Ik plaats sneller een post, dan dat ik de kalender vul

Als je een foto meteen post dan ben je inderdaad sneller dan met een contentkalender. Meteen posten is soms handig. Je bent op een beurs of er gebeurt iets onverwachts dat je meteen wilt delen. Spontane posts zijn vaak leuk om te zien en geven een losser beeld van jou en je bedrijf. Het nadeel van alleen direct plaatsen is vaak een gebrek aan creativiteit en originaliteit.

Een oplossing is om te kiezen voor een mix. In de kalender werk je onderwerpen uit voor je campagnes: je feestdagen, een nieuwe collectie en je workshops. Daarnaast post je uit de losse pols op momenten dat je wat wilt delen. Je communicatie wint door deze mix aan kracht: hij valt meer op door je weldoordachte campagnes en je hebt een continue lijn door de vrije posts.

 

Samenvatting

Een contentkalender helpt je om na te denken over je posts en stories; over wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Over kansen in de toekomst zien en die vastleggen om niet te vergeten. Denk na als je ruimte in je hoofd hebt, dan worden je berichten gevarieerder en origineler. En daarmee wordt de kans groter dat je bereikt wat je wilt bereiken.

 

Gratis contentkalender

Om je op weg te helpen heb ik een gratis contentkalender voor 2020 gemaakt. Een kalender die je zo kan gebruiken of zelf kan aanpassen aan jouw voorkeuren. De kalender bestaat uit:

  • 12 bladen, één voor elke maand
  • een ingevuld voorbeeld
  • uitgebreide uitleg voor het gebruik van de contentkalender
  • een hulpmiddel om snel te zien of je jouw doelen bereikt met je berichten
  • een blad voor goede ideeën die je nèt te laat bedacht, zodat je ze in 2021 kan gebruiken

 

En gratis is echt gratis. Je hoeft geen e-mailadres achter te laten om hem te krijgen, je kan hem gewoon downloaden.
En kom je er niet uit of heb je nog een vraag? Mail me en ik denk met je mee.

Foto

Plannen – post-its voor een contentkalender

Over Vakpracht

Je las een blog van Vakpracht, de website van Margot van den Berg. Leuk dat je er bent!

De nieuwe blogs als eerste lezen? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief.

Coaching voor ambachtslieden

Ben je een ambachtelijk creatief en wil je jouw bedrijf ontwikkelen? Ondernemen op een manier die past bij jou, je ambacht en je bedrijf. Ik help je graag.
Coaching, voor ambachtelijk creatieven die als ondernemer willen groeien
Focusdag, jouw vraag staat centraal tijdens deze dag
Ambacht & Ondernemen, de besloten Facebookgroep waar we kennis delen en vragen stellen

Over mij

Over Margot en Vakpracht, de pagina over mij dus 😉
Interview in Edelmetaal, vakblad voor edelsmeden
Mijn LinkedIn pagina, voor mijn eerdere avonturen

Deze blog delen met je netwerk? Leuk!

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.