5 tips om je klanten betrokken te houden – ook als je bedrijf stil ligt

Klanten aan je bedriijf te binden tijdens de coronacrisis - coaching voor creatieven

Een vacuüm, zegt E.
Over de afstand tot haar klanten.
Haar keramiekatelier is al weken uitgestorven.

De kunst is om je klanten betrokken te houden. Ook wanneer je bedrijf dicht is. Bind ze, denkt aan ze en zorgt voor ze. Zodat ze aan jou denken wanneer ze inkopen gaan doen.

Vijf eenvoudige manieren om je klanten betrokken te houden.

 

De basis

Je plaatst overal informatie over hoe en wanneer je bereikbaar bent. Aangepaste openingstijden, nieuwe verkoopkanalen, je past het aan zodra er wat verandert. Zodat je klanten en volgers alles makkelijk vinden.

Klanten weten tijdens de coronacrisis niet of ze kunnen vertrouwen op je reguliere informatie. En ze laten twijfelen of je gegevens kloppen of laten raden naar je openingstijden verkleint de kans dat ze contact zoeken.

 

Algemene gegevens op orde

Je past je openingstijden en contactinformatie aan als die veranderd voor je bedrijf. Je plaatst het op je website, je sociale media en in je nieuwsbrief. Op Google Bedrijf en Etsy, in je e-mailhandtekening en elke andere plek die je kan veranderen.

Verandert er niets aan je gegevens, dan is het slim om tijdelijk een zin toe te voegen dat je open bent. Zodat mensen weten dat je informatie op orde is.

Mogelijkheden voor verkoop

Je hebt de mogelijkheden om je producten te bekijken en kopen veranderd door de lockdown. Je openingstijden zijn gewijzigd, je doet meer online. Je stuurt werk op zicht of retourneren is gratis. Of je hebt een cadeaubon ontwikkeld, je verstuurt cadeaus namens hen. Je hebt je werkwijze voor maatwerkopdrachten, online overleg of werken op afspraak veranderd. Je klant moet al jouw mogelijkheden zonder moeite vinden.

Zichtbaar blijven

Het is belangrijk om in het hoofd van je volgers te blijven zitten. Ook wanneer je atelier nu dicht is of klanten te ver weg wonen om langs te komen. Posten op sociale media, een nieuwsbrief en een bericht op je winkeldeur zijn daarom belangrijk. En de veranderingen in je basisinformatie zijn een goede reden om wat van je te laten horen.

 

Betrokkenheid behouden

Mensen begrijpen dat het nu lastig is als zzp-er en als ambachtsmens. Je klanten, nieuwsbrieflezers en volgers op sociale media willen weten hoe het met je gaat. En heeft een klant nog niet bedacht dat het met de coronacrisis moeilijk voor je is, dan kan je het vertellen.

Je voelt misschien weerstand om je klanten te vertellen over je situatie. Je wilt het zakelijk houden, niet naar steun hengelen. Of je wilt niet bij je klanten uithuilen. Dat hoeft ook niet. Vertel hoe het met je gaat, op een manier die bij jou en je bedrijf past. In de stijl die je anders ook gebruikt. Dan past je bericht ook bij je klanten.

Je klanten en volgers die zich al verbonden met je voelen, blijven dat ook.

 

Betrokkenheid en goodwill vergroten

Mensen hebben door de coronacrisis behoefte aan veiligheid, mooie verhalen en menselijke warmte. Je vergroot de betrokkenheid van mensen bij je bedrijf als je op hun behoefte inspeelt met een positieve actie. Twee voorbeelden.

Café De Oude Mol in Den Haag heeft elke dag een ander berichtje op de voordeur hangen. Mensen lezen het berichtje als ze langslopen. Niet al die mensen zijn of worden stamgast als het café weer open gaat. Maar lopen ze over een paar maanden langs het café, dan denken ze met een glimlach o ja, dat café had van die leuke briefjes. Het geeft positieve betrokkenheid.

Het Zilvermuseum organiseerde op Koningsdag een wedstrijd voor kinderen, om een kroon te maken. En het museum heeft kits te koop waarmee je zelf een sieraad maakt. Voor ouders die zoeken naar vermaak voor hun kinderen zijn knutselacties een uitkomst.

 

Je verkoop

Onze bewegingsvrijheid blijft voorlopig kleiner dan voorheen. Elk bedrijf gaat uiteindelijk weer open en ontvangt weer klanten, hoe en wanneer  precies dat is de vraag. En het is mogelijk dat we nog een keer meemaken dat iedereen thuis moet blijven. Nadenken over andere verkoopmethoden dan in je atelier of winkel blijft daarom belangrijk.

Verkopen door zichtbaar te zijn

Je richt je webshop opnieuw in, je houdt een uitgekiende verkoopactie of je hebt verleidelijke producten bedacht om je mogelijkheden te verbreden. In gewone tijden besteed je niet buitensporig uitgebreid aandacht aan aanbodveranderingen, je hebt werk genoeg.

Nu is het belangrijk om in het hoofd van je klanten te zitten. En je kan de veranderingen gebruiken om mensen te herinneren aan je bedrijf. Met posts, een blog en een nieuwsbrief houd je ze op de hoogte. En iedere keer dat ze aan je denken vergroot de kans dat ze naar je website gaan en iets van je kopen.

Je bestaande klanten

In de Ambacht & Ondernemen groep ging het er laatst al over: je hebt de grootste kans op verkoop bij je bestaande klanten. Ze kennen je, ze houden van je werk en je hebt bij hun een gunfactor. Een speciale actie gericht op trouwe klanten vergroot de kans dat je verkoopt.

En die actie hoeft niet financieel te zijn. Met wat creativiteit bedenk je een fantasievolle actie die past bij jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een afspraak mogen maken als nog niet iedereen kan inschrijven, een gratis controle van eerder gemaakt werk of vraag ze om mee te werken aan een e-book met mini interviews over bijzondere maatwerkopdrachten.

 

Je doelgroep vergroten

Mensen kopen nu meer online, voor zichzelf en als cadeau. Ze zijn uren online. Ook mensen die je nog niet kent uit jouw doelgroep. Je extra inzetten op zichtbaarheid zodat mensen je vinden tijdens het surfen is een goed idee. Wie weet tref je ze precies op het moment dat ze een cadeau zoeken.

Wat je daarvoor doet, hangt af van jou, je ambacht en je mogelijkheden. Kansen zitten overal. Denk aan:

  • goede posts op sociale media, met slimme hashtags op Instagram en LinkedIn
  • je relevante netwerk uitbreiden op LinkedIn
  • een interview in een blad, online of op papier
  • Google Bedrijf inzetten
  • speciale acties zoals je volgers vragen een foto te posten van zichzelf en jouw product, met jouw # er bij

 

Kort gezegd

Je klanten moeten in een onrustige tijd weten hoe ze je bereiken of bij je kopen. Aandacht voor je basisinformatie en je betrokkenheid bij je klanten is essentieel, net als de groei van je volgersaantal.

 

En nu jij

Wat doe jij om bereikbaar te zijn en je doelgroep betrokken te houden? Ik lees je acties graag in de reacties onderaan de blog. En kom je er niet uit? Laat het me weten, dan denk ik met je mee.

Over Vakpracht

Je las een blog van Vakpracht, de website van Margot van den Berg. Leuk dat je er bent!

De nieuwe blogs als eerste lezen? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief.

Coaching voor ambachtslieden

Ben je een ambachtelijk creatief en wil je jouw bedrijf ontwikkelen? Ondernemen op een manier die past bij jou, je ambacht en je bedrijf. Ik help je graag.
Coaching, voor ambachtelijk creatieven die als ondernemer willen groeien
Focusdag, jouw vraag staat centraal tijdens deze dag
Ambacht & Ondernemen, de besloten Facebookgroep waar we kennis delen en vragen stellen

Over mij

Over Margot en Vakpracht, de pagina over mij dus 😉
Interview in Edelmetaal, vakblad voor edelsmeden
Mijn LinkedIn pagina, voor mijn eerdere avonturen

Deze blog delen met je netwerk? Leuk!

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.