Ondernemen met Bas van Loo | Atelier Bas van Loo, couturier

Ondernemen met Bas van Loo, interview over ondernemen als couturier

Gedreven en bevlogen dat is hoe ik Bas leer kennen. Hij gaat vol voor zijn vak, in zijn eigen atelier en breder voor het kleermakersvak als geheel. Zijn energie werkt aanstekelijk.

 

Hoi Bas, stel jezelf even voor

Ondernemen met Bas van Loo, interview over ondernemen als kleermaker

Bas van Loo

Mijn naam is Bas van Loo, eigenaar van Atelier Bas van Loo. Ik ben gevestigd in Enschede en mijn klanten zitten door het hele land. In mijn atelier maak ik maatkleding op bestelling, voor dames en heren. Mijn klanten zijn particulieren en ontwerpers. De designers willen hun ontwerpen uitgewerkt hebben tot de stukken die je in de shows ziet. Daarnaast maak ik onder mijn ateliernaam eigen stukken en ben ik docent heren en docent dames op de meesteropleiding coupeur in Amsterdam. Docent voor beide richtingen is redelijk uniek omdat de werkwijze verschillend is.

Mijn moeder had vroeger een bruidsatelier aan huis. Als kind speelde ik met prachtige restjes kant en kraaltjes. Ik ben altijd al creatief geweest en toen ik 6 was ben ik door mijn oma achter haar naaimachine gezet. Daar is het begonnen. Kleding maken voor Barbie, voor een grotere pop en daarna voor mijn moeder en mijn oma. Eerst als hobby, later professioneel.

 

Hoe ben je gaan ondernemen?

In 2001 kreeg ik mijn eerste officiële klant en in 2003 was ik klaar met de mbo-opleiding mode-techniek. Ik wilde me daarna op technisch gebied verder ontwikkelen, maar daar waren weinig mogelijkheden voor waardoor ik breder keek. Het Amsterdam Fashion Institute was te commercieel voor mij en voor de kunstacademie was ik niet conceptueel genoeg.

Voor mijzelf was het niet duidelijk wat ik wilde, iets in de mode maar ik had geen idee wat precies. In 2001 kwam ik in contact met zangeres Berget Lewis. Zij was op zoek naar iemand die kleding voor haar kon maken en dat werd ik. Ik heb niet bewust gekozen voor het ondernemerschap, ik ben er ingerold. Eerst naast mijn vaste jobs in callcenters, daarna volledig zelfstandig.

De eerste jaren als zelfstandige waren zwaar; ik had geen ondernemersplan en geen ervaring. Een paar keer ben ik enorm op mijn bek gegaan. Maar ik heb doorgezet, en dat werpt nu zijn vruchten af. Ik ben trots dat ik van mijn hobby mijn beroep heb kunnen maken en dat ik daar nu van leef.

 

Wat vind je leuk aan je vak?

Ik vind het kleermakersvak fantastisch. Na al die jaren voelt het nog steeds niet als werk. Ik ben daarbij meer een techniekman dan een ontwerpman. Het creëren van een kledingstuk uit een stukje papier en een lap stof blijf ik fascinerend vinden. Zowel op de maten van de klant als volgens de wensen van de designer. Ik heb geen favoriet ontwerp of product. Waar ik altijd blij van wordt, zijn klanten die de deur uit gaan met een item waar ze zich geweldig in voelen.

Soms vind ik het prettig dat een designer het ontwerp aanlevert en dat ik daarmee aan de slag kan. Daar haal ik ook inspiratie uit voor mijn eigen stukken. Het werken met mooie materialen houdt mij scherp. Net als mijzelf uitdagen om steeds iets te maken wat nèt nog wat mooier is dan het vorige. Het is mooi om de ontwerpen van iemand anders met mijn technische kennis te laten samenkomen in een kledingstuk.

 

 

Het maakwerk

Vaak neemt het maakproces meer tijd dan begroot en wordt het een gevecht tegen de klok om alles op tijd af te krijgen. Dat is jammer want tijdsdruk kan de magie van het maken in de weg zitten en dan moet je concessies doen. De klant ziet daar niets van, maar ik weet het.

Wat ik soms lastig vind is dat bij designerstukken niet altijd aandacht is voor de maker en wel voor de ontwerper. Dan hoor ik later dat de ontwerper zegt dat hij de kleding zelf heeft gemaakt. Dat vind ik jammer.

 

Je bent van showbizz kleding naar duurzame maatkleding geschoven. Een bewuste keuze?

Ondernemen als creatief interview met een kleermaker

Kleding BMA vakwedstrijd 2019

Ja, heel bewust. De showbizz is leuk maar er is nooit budget en het moet altijd gisteren klaar. Kledingstukken waar ik veel tijd in steek gaan na de show meestal in een koffer achterin een opslag en komen nooit meer tevoorschijn. Dat ging mij tegen staan.

Ook vanuit duurzaamheid en milieubelasting ga ik meer richting duurzame maatkleding. De items die ik nu maak, zijn van materiaal wat lang mee gaat en zijn met duurzame technieken gemaakt. Ik gebruik bijvoorbeeld paardenhaar wat met de pikeertechniek wordt vastgezet als versteviging, en weinig plakbare versteviging die minder lang meegaat.

 

Je onderneemt al bijna 20 jaar, hoe bevalt het je?

Ik vind het leuk dat ik mijn eigen tijd kan indelen, binnen de kaders van opdrachtgevers en deadlines. Wat ik minder vind, is de administratie die erbij komt kijken. De regels van de Belastingdienst maken het ondernemen voor een creatief iemand ook niet altijd even makkelijk.

Ook het vinden van nieuwe klanten en opdrachtgevers vind ik soms lastig. Ik sta liever op de achtergrond en voor het benaderen van nieuwe klanten moet je zichtbaar zijn.

Missers

Soms gaat het mis. Ik heb een keer in een project van een kunstgroep kleding gemaakt. Zowel het project als mijn kleding zijn zo uit de hand gelopen dat ik aan het eind de helft klaar had, met alle gevolgen van dien. Ik heb op de harde manier moeten leren dat mijn dag 24 uur heeft en dat ik die niet allemaal achter de naaimachine kan besteden.

En ik heb ooit controle gehad van de Belastingdienst, mijn administratie was verre van goed. Dat heeft veel stress opgeleverd en financieel een behoorlijke klap gegeven. Sindsdien heb ik mijn boekhouding via een boekhouder netjes op orde.

 

Wat doe je om zichtbaar te zijn?

Te weinig. Ik post zo nu en dan iets op de sociale media. Ik heb een hele collectie eigen werk hangen die ik zou moeten verkopen. Het ontbreekt mij aan tijd om dit zelf te doen en aan financiële middelen om iemand hiervoor in te huren. Staat op mijn to-dolijst, maar het komt er niet van.

Mijn klanten vind ik voornamelijk via mond-tot-mondreclame. En ontwerpers bied ik mijn diensten aan als ik ergens een naam tegenkom. Soms komen hier langdurige samenwerkingen uit voort.

 

Op je website zag ik mooie, verzorgde foto’s van je werk.  Hoe zorg je dat het totaalplaatje klopt?

Ondernemen ald creatief, interview met een kleermaker over ondernemen als creatief

Japon BMA vakwedstrijd 2019

Ik werk samen met een aantal fotografen en visagistes. De visagistes ken ik nog uit mijn showbizztijd. De fotografen heb ik in de loop van de tijd om mij heen verzameld. Niet iedere samenwerking die ik heb gehad was geschikt voor publicatie.

De modellen zijn meiden die aan een portfolio werken, ze krijgen de foto’s voor eigen gebruik. Of het zijn vriendinnen die het leuk vinden om te shooten. Sieraden en schoenen verzamel ik zelf, ik heb inmiddels een grote collectie met (vintage) items.

 

Je hebt ervoor gekozen ook leerbedrijf te zijn. Hoe bevalt dat?

Binnen mijn vakgebied zijn er twee problemen die voorkomen met stagiaires. Ten eerste moeten ze 38 uur per week meedraaien in het atelier, wat betekent dat ik ook zoveel uur begeleiding moet geven. Heb ik gedurende de week werkzaamheden buiten de deur, dan moet ik óf de stagiaire [1] meenemen óf genoeg werk achterlaten om zelfstandig te werken. En niet iedereen kan die zelfstandigheid aan.

En dat is het andere punt. Het niveau van de gemiddelde mbo-stagiaire is te laag. Ik heb nu een goede stagiair, die ik met een gerust hart aan mijn opdrachten kan laten werken. Maar vaak hebben ze niet genoeg basis om met de materialen die ik gebruik aan mijn producten te werken. Dan moet ik klussen voor ze gaan zoeken, wat mij extra tijd kost. Inmiddels neem ik niet meer van iedere mode-maak-opleiding stagiaires aan omdat ik weet welk niveau de leerlingen hebben.

 

Je doet mee aan twee wedstrijden, kan je daar wat over vertellen?

Ondernemen met Bas van Loo, Ondernemen als couturier

Trouwjapon BMA vakwedstrijd 2019

In de Branchevereniging Mode Ambachten (BMA) vakwedstrijd kan een coupeur/couturier zijn niveau laten toetsen. Je krijgt de formele vakerkenning van de vereniging als je niveau voldoet aan hoge eisen en in twee achtereenvolgende jaren gelijk is gebleven of is verbeterd. Binnen de BMA is dit het hoogste niveau wat je kan behalen.

Voor klanten is dit een bewijs dat je werk van een hoog niveau aflevert. Ik heb vorig jaar met drie stukken meegedaan en voor alle drie een eerste prijs behaald. Dit jaar worden het twee stukken en hoop ik dat mijn outfits aan de eisen voldoen om de vakerkenning te krijgen.

Het European Master Tailor Congress (EMTC) is een tweejaarlijks evenement, georganiseerd door één van de aangesloten landen. In 2018 heeft de BMA het georganiseerd in Zaandam, dit jaar is het in Duitsland. Onderdeel van het congres is een internationale show waarin elk land 20 outfits mag laten zien. De BMA en de Nederlandse Hoedenvereniging werken hierbij samen.

Ik maak twee outfits en werk daarbij samen met twee hoedenmaakster. In maart beoordeeld de Nederlandse jury alle outfits en bepaald welke worden uitgekozen voor de internationale show. Het mooie van de EMTC show is dat je helemaal los mag gaan, the sky is the limit.

 

Wat zou je nog eens willen doen?

Ik zou een keer voor een grote ontwerper willen meewerken aan een collectie. Om te ervaren hoe het is om mee te draaien in het proces van het ontwikkelen en maken van een couturecollectie. En een eigen collectie maken en presenteren op een fashion week in Parijs of Milaan.

 

Tot slot. Heb je nog een tip of een vraag voor andere ambachtslieden?

Mij is altijd geleerd, ga door waar een ander stopt. Het is niet altijd makkelijk om te werken in een ambacht. Laat je bij tegenslag niet uit het veld slaan maar ga door. Dat is mijn tip.

En waar ik tegenaan loop is dit. Aan de ene kant heb ik mijn eigen stukken. Aan de andere kant werk ik voor andere designers. En ik werk voor particuliere klanten. Ik merk dat dit verwarring geeft bij mensen en dat ik daardoor opdrachten misloop. Ik zoek tips hoe ik dit kan stroomlijnen.

Dank je wel voor dit interview, Bas.

 

[1] Waar stagiaire staat wordt ook stagiair bedoeld.

Lees ook

Nieuwsbrief

Ondernemen met Bas van Loo | Atelier Bas van Loo is onderdeel van een serie interviews over Ambacht & Ondernemen. Wil jij vertellen over jouw ervaringen? Laat het me weten.

En wil je geen interview missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Foto’s

Header: Bas van Loo
Foto’s BMA 2019 en Bas van Loo: Mark Koolen

Bas van Loo | Atelier Bas van Loo

Website en sociale media: website | Facebook | Instagram

8 Reactie's
  • Michèle Piet
    Geplaatst op 08:25h, 09 maart Beantwoorden

    Wat een leuk en herkenbaar, voor mij als kleermaker zeker, artikel.
    Het geeft heel goed weer hoe wij in de markt staan als ambachtsmens, zeker als eenpitter.
    Fijn dat ook andere collega’s nu het stokje van duurzaamheid gaan uitdragen Bas.
    En het stukje over de stagiaires is voor mij ook mijn ervaring.
    Succes Bas en bedankt Margot

    • Margot
      Geplaatst op 14:25h, 09 maart Beantwoorden

      Dank je wel, Michèle, voor je reactie! En graag gedaan!
      Ik zal je reactie doorgeven aan Bas.
      Hartelijke groeten, Margot

  • Frouke van den Berg-Schokker
    Geplaatst op 16:24h, 05 maart Beantwoorden

    wat een mooie kleding staat er op de foto’s in dit interview!

    • Margot
      Geplaatst op 11:16h, 06 maart Beantwoorden

      Een mooi compliment voor Bas! Ik geef het door.
      Hartelijke groet, Margot

  • Marijke Bongers
    Geplaatst op 11:36h, 05 maart Beantwoorden

    Wat een heerlijk en herkenbaar verhaal! Verschillende dingen/klanten binnen je werk herken ik ook. Met zichtbaar zijn voor de juiste mensen vind ik dat ook lastig. Ik zoek wel steeds bewuster naar waar ik zelf me het best bij voel. Waar ik niet op stuk loop in motivatie of gewoon veel minder plezier. Dat je werk echt en lang gedragen wordt vind ik ook fijn en belangrijk. Ik heb juist gekozen om stagiaires meer tijd te geven om ze op te leiden, maar dat kan alleen met mensen die zelf al een bevlogenheid voelen. Ik denk dat mijn website een bepaald type aantrekt. Ik ben van plan de site en mijn focus flink aan te passen. Ook geef ik ze wel thuis opdrachten. Maar ik ben benieuwd om meer van je werk te zien. En het lijkt me heel fijn om bij de Meester Coupeur school te werken. Maar wel ver reizen vanaf Enschede! Veel succes Bas En de foto bij dit blog doet mij en mijn stagiaire echt genieten!

    • Margot
      Geplaatst op 11:20h, 06 maart Beantwoorden

      Leuk dat je reageert Marijke! Jullie hebben allebei een heel eigen stijl en ik denk inderdaad dat je daardoor ook stagiaires krijgt die daar bij passen. Alleen maar goed! Succes met je werk en website, en ik zal je bericht doorgeven aan Bas.
      Hartelijke groeten, Margot

  • Marion Pannekoek
    Geplaatst op 11:26h, 05 maart Beantwoorden

    Mooi interview. Heel leuk om te lezen over dit in Nederland zo ondergewaardeerde vak.

    • Margot
      Geplaatst op 11:26h, 06 maart Beantwoorden

      Dank jem Marion! Ik was blij dat Bas mee wilde doen met de interviewserie, juist omdat het zo’n – in Nederland – bijzonder vak is.
      Groeten, Margot

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.