Hoe je tijd wint met contentseries op sociale media – en toch creatief blijft

Ondernemen als creatief vakman - Tijdwinst op Instagram met series

Iedere dag spontaan content bedenken, is als koken zonder boodschappenlijstje. Het klinkt creatief en ongedwongen, maar uiteindelijk eet je drie keer in de week pasta tomaat met mozzarella.

Op een boodschappenbriefje voor je sociale media staat werken met series, je bespaart tijd èn je krijgt een gevarieerd timeline.

 

Waarom win je tijd met contentseries?

Tijdwinst op Instagram en andere sociale media kan je op verschillende manieren bereiken. Je kan je posts in batches maken, een contentkalender gebruiken, een fotosessie houden voor al het materiaal voor de komende maanden of kiezen voor minder sociale media kanalen. Je kan ook werken met contentseries.

Een serie of thema voor Instagram en andere kanalen bestaat uit content met eenzelfde onderwerp, je plaatst de posts of stories in de loop van de tijd.

Series geven tijdwinst, en hebben meer voordelen. Zo heb je

  • minder dagen waarop je verrast wordt door de vraag wat je moet posten omdat je vooraf je onderwerpen bedenkt
  • variatie in je tekst en beelden doordat je vooraf je invalshoeken bepaalt. Daardoor is je timeline interessant voor je volgers
  • extra aandacht voor het onderwerp dat je door een serie posts in de spotlight zet
  • houvast aan je onderwerpen als je een weekje geen inspiratie hebt
  • voorbereidde content. Je zit straks ontspannen met koffie op een Frans pleintje terwijl je sociale media doorlopen
  • meer samenhang in je timeline door de onderwerpen die de weken aan elkaar rijgen
  • herkenbaarheid voor je vaste volgers. Herhaling maakt je boodschap krachtiger en variatie in die herhaling zorgt voor een verrassingseffect

 

Waar let je op bij het werken met series?

Je kiest een onderwerp uit voor een serie. Hierdoor krijgt het onderwerp meer aandacht en valt het op. Om te weten welk onderwerp je kiest voor je serie, zijn vijf aspecten belangrijk:

    1. welke doelen heb je met het sociale medium. Wil je meer volgers, meer bezoekers van je website, interactie bij je posts of iets anders. Weet waarvoor je alle moeite doet van het content maken en plaatsen
    2. je doelgroep. Wie wil je bereiken, wat weet je van hen en wat vinden ze leuk
    3. wat wil je bereiken met je bedrijf. Wat is je doel? En aan welke stappen werk je nu?
    4. welke onderwerpen zijn de komende tijd in je bedrijf belangrijk
    5. jijzelf. Bij een éénmansbedrijf zitten jouw waarden en karakter dicht bij die van je bedrijf. Bepaal wat je wilt laten zien

 

Hoe kies je onderwerpen voor je series?

Alles wat bij je bedrijf hoort, kan een onderwerp zijn: je product, je atelier, jijzelf, zelfs je inkoop en boekhouding. Kies een onderwerp aan de hand van de vijf punten hiervoor.

Soms ligt een onderwerp voor de hand: je nieuwe collectie, de start van je cursussen of een materiaal waarmee je veel werkt. In de loop van de tijd varieer je met je onderwerpen en de doelen die je hebt.

Bedenk of de serie gericht is op je doelgroep of dat je hem voor jezelf gebruikt zodat je een thema hebt voor een serie posts. In het eerste geval is het belangrijk om te weten wat je wilt bereiken met de serie, in het tweede geval is dat minder belangrijk

Je serie uitwerken

Kies onderwerpen die je leuk vindt. Want als je met plezier je series maakt, is jouw enthousiasme voelbaar voor je volgers.

Bedenk ook de invulling van je serie:

  • wat is het doel van de serie? Wil je mensen verleiden tot een aankoop, wil je nieuwe volgers of iets anders? En wat betekent dat voor de inhoud van je berichten?
  • heeft het onderwerp nog een subthema nodig. Denk aan edelstenen -> blauwe edelstenen of tassen -> schoudertassen
  • bestaat de serie uit posts, stories of beide
  • welk beeldmateriaal gebruik je: foto’s, film, grafisch materiaal of tekst? En laat je het hele product zien, details, meerdere beelden per keer, afwisselend?
  • wanneer plaats je de serie? Plaats je elke week een post of wil je een week lang alle aandacht voor één onderwerp?
  • wat zijn je standaard hashtags voor de serie?

 

Is een serie geen gedoe? Spontaan posten klinkt makkelijker

Je moet doen wat bij je past. Maar er zitten duidelijke voordelen aan series. Focus op een onderwerp geeft betere resultaten dan onvoorbereid posten, zeker wanneer je echt iets wilt bereiken.

En je spontaniteit verdwijnt niet als je met series werkt. Naast de series houd je ruimte in de week voor andere content. En gebeurt er iets onverwachts dat belangrijk is, dan pas je dat in.

Series bedenk je vooraf of juist op de dag zelf, als dat voor jou beter werkt. En series die langer bestaan veranderen onderweg van invulling of vorm. Terwijl je bij kortere series snel weer aan een nieuw onderwerp kan beginnen. Beide vragen om creativiteit.

 

Wordt een serie niet saai voor mijn volgers?

Saai hoeft het niet te worden. Juist door vooraf na te denken over wat over een periode post valt het je op als je veel hetzelfde wilt plaatsen. Je past het dan snel aan, zodat je genoeg variatie in onderwerp, lay-out, tekst en uitstraling krijgt.

Bij een vooraf uitgewerkte serie valt het bij het maken eerder op als de posts op elkaar lijken en kan je ze aanpassen. Je krijgt zo een mix van herkenbaarheid en variatie.

 

Een voorbeeld: De vraag van

Sinds een aantal weken heb ik op Instagram de serie De vraag van, waarin ik een vraag beantwoord over ambacht en ondernemen. Het doel is dat ik door mijn antwoord de vragensteller help, mijn kennis deel en mijn doelgroep bereik en uitbreid. Voor deze blog heb ik de afgelopen 10 posts bekeken. Mijn engagement rate is 15% en de posts worden gemiddeld door 19,4% mensen gezien die niet mijn volgers zijn. Niet slecht.

 

En nu jij

Welke serie ga je maken op jouw sociaal media kanaal? Laat het me weten in de reacties onder de blog.

De vraag van

Heb jij een vraag over Ambacht & Ondernemen? Laat het me weten.

Foto

Pasta tomaat en mozzarella – tomaten, Gaeta, Italië

Over Vakpracht

Je las een blog van Vakpracht, de website van Margot van den Berg. Leuk dat je er bent!

De nieuwe blogs als eerste lezen? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief.

Coaching voor ambachtslieden

Ben je een ambachtelijk creatief en wil je jouw bedrijf ontwikkelen? Ondernemen op een manier die past bij jou, je ambacht en je bedrijf. Ik help je graag.
Coaching, voor ambachtelijk creatieven die als ondernemer willen groeien
Focusdag, jouw vraag staat centraal tijdens deze dag
Ambacht & Ondernemen, de besloten Facebookgroep waar we kennis delen en vragen stellen

Over mij

Over Margot en Vakpracht, de pagina over mij dus 😉
Interview in Edelmetaal, vakblad voor edelsmeden
Mijn LinkedIn pagina, voor mijn eerdere avonturen

Deze blog delen met je netwerk? Leuk!

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.